آژانس دیجیتال مارکتینگ اپتیسان

آموزش صفر تا صد اصول گزارش نویسی و کاربرد آن

اصول گزارش نویسی

شما برای شروع کسب و کار موفق و پیشبرد آن در این بازار شلوغ و متلاطم امروزی همواره باید برنامه‌های خود را نیز به روز کنید. وقتی شما یک استراتژی مارکتینگ 6 ماهه طراحی می‌کنید، باید از همان روز اول پلن‌های اجرایی خود را زیر نظر بگیرید و بدانید در کجای مسیر هستید و چه دستاوردی داشته‌اید. تصمیمات آگاهانه و استراتژیک از ملزومات یک برنامه بازاریابی خوب برای یک بیزنس می‌باشد و از مهمترین مهارت فردی دیجیتال مارکتینگ است. هدف شما در واقع رسیدن به بهترین نتایج می‌باشد. یکی از مواردی که می‌تواند یک برنامه بازاریابی را به موفقیت برساند گزارش نویسی دیجیتال مارکتینگ می‌باشد. گزارش نویسی جمع کردن اطلاعات ارزشمند و ردیابی برنامه‌های تعیین شده، برای رسیدن به موفقیت بیش‌تر و بازگشت سرمایه (ROI) می‌باشد. یک گزارش نویسی بازاریابی دیجیتال اطلاعات ضروری در مورد استراتژی‌ها و کمپین‌های بازاریابی دیجیتال شما را در یک مکان جمع آوری می‌کند. بسته به استراتژی‌ها و اهداف فعلی شما، گزارش نویسی می‌تواند از معیارها و اطلاعات مختلفی تشکیل می‌شود تا به شما در پیگیری موفقیت کمپین‌های خود کمک کنند. در این مطلب از مجله اُپتیسان به بررسی اصول گزارش نویسی و کاربرد آن در دیجیتال مارکتینگ پرداخته‌ایم.

درباره چی قراره بخونیم؟!
آشنایی با چهارچوب مفهومی

تعریف گزارش نویسی دیجیتال مارکتینگ

گزارش نویسی در بازاریابی دیجیتال سندی است که می‌توانید روزانه، ماهانه یا هفتگی برای ارزیابی عملکرد کلی کمپین‌های بازاریابی طراحی شده از آن برای کمک به رشد برند یک شرکت استفاده کنید. یک دیجیتال مارکتر بر اساس تحقیقات گسترده گزارش نویسی را به انجام می‌رساند. هدف و فایده گزارش نویسی در دیجیتال مارکتینگ کمک به بهبود شهرت برند، بهبود ترافیک ارگانیک وب‌سایت، ورود به بازارهای جدید، حفظ طولانی‌تر مشتری، افزایش حاشیه سود است.

یک گزارش نویسی بازاریابی دیجیتال،  تمام کانال‌های دیجیتال یک شرکت را ارزیابی و به کمک آن‌ها در برندسازی بهتر در دوره‌های مختلف استفاده می‌کند. در گزارش نویسی دیجیتال مارکتینگ از ابزارهای تجزیه و تحلیل وب و اسناد برای بررسی آمارها می‌توان بهره برد.

انواع گزارش نویسی

گزارش نویسی یک ابزار پیشگام برای رشد صنعت بازاریابی دیجیتال امروز می‌باشد. در واقع پاسخ تمام سوالات مربوط به تغییرات استراتژی مورد نیاز برای دستیابی به نتایج بهتر و سازگارتر در برندسازی شخصی و سازمانی را در گزارش نویسی می‌توان یافت.

وقتی گزارش‌های مختلف را مقایسه می‌کنیم، یک دیدگاه کلی در مورد آن بیزنس پیدا می‌کنیم. در یک گزارش نویسی خوب سهم از موتور جست‌وجو، تبلیغات کلیکی، سئو وب‌سایت و بازخورد شبکه‌های اجتماعی از جملع مسائل مهمی هستند که باید دیده شوند.

در واقع گزارش نویسی؛ یک سند رسمی است که تمام موفقیت‌ها و شکست‌های دیجیتال مارکتینگ را منعکس می‌کند که در درجه اول بر روی تمام  اهداف مرتبط با آگاهی از برند متمرکز است.

زمینه عملی گزارش نویسی

کاربرد گزارش نویسی چیست؟

گزارش نویسی بازاریابی دیجیتال به بیان چگونگی تکمیل هر هدف بازاریابی و چشم انداز شما برای برندسازی می‌پردازد. گزارش نویسی یک تصویر واضح از بهترین و بدترین بازه زمانی برای شرکت می‌باشد. به وسیله گزارش نویسی می‌توانید استراتژی‌های داده‌محور ایجاد کنید. هم‌چنین به کمک گزارش نویسی می‌توانید تغییرات مورد نیاز و اهداف تا زمان گزارش نویسی بعدی را بیابید. یک کاربرد گزارش نویسی در دیجیتال مارکتینگ، تعیین رویکرد و استراتژی تیم محتوا مانند: محتوای متنی و گرافیکی می‌باشد. این که روند کار مثبت بوده یا باید رویکردشان را تغییر دهند و یا این که چه استراتژی بازاریابی محتوایی در روزهای آینده باید داشته باشند تا بتوانند به جذب مشتری بیش‌تر بازگشت سرمایه برسند، در گزارش نویسی موجود می‌باشد. اصلی‌ترین کاربرد گزارش نویسی را در عکس زیر مشاهده می‌کنید.

  • ایجاد استراتژی‌ها بر اساس گزارش
  • جذب مشتری و افزایش نرخ تبدیل
  • بازدهی سرمایه بیش‌تر
کاربرد گزارش نویسی
نکاتی که نباید از قلم بیوفتد!

اصول گزارش نویسی چیست؟

قبل از هر چیز، برای گزارش نویسی شما باید اهداف و مقاصدی را که امیدوارید از طریق پلن‌های بازاریابی خود، به آن‌ها دست یابید را مشخص کنید. نتیجه گزارش نویسی رسیدن به اهداف تعیین شده و موفقیت یا شکست یک کمپین را مشخص می‌کند.

یک نکته دیگر از اصول گزارش نویسی  این است که هر استراتژی باید بخش مخصوص به خود را در گزارش نویسی داشته باشد و نتایج به دست آمده از هر استراتژی به صورت جداگانه ذکر شود. بهتر است از داده‌های گرافیکی برای نمایش نتایج به جای داده‌های متنی استفاده کنید. نمودارهای دایره‌ای و خطی دو نمونه از داده‌های جذاب گرافیکی هستند که تدوین آن‌ها خیلی هم سخت نیست. این نمودارها به درک چشم‌انداز تخمینی برای بازاریابی در آینده کمک می‌کند. در نهایت اصول گزارش نویسی، نتیجه‌گیری آن باید شامل یک ارزیابی جمعی و کلی از کمپین باشد و شما باید یک نتیجه‌گیری واضح و دقیق بنویسید. این اطلاعات ‌هنگام تهیه گزارش تحلیلی برای صاحبان بیزینس بسیار مفید خواهد بود.

دست شما باز است!

3 مدل گزارش نویسی

در ادامه به شرح و بسط 3 مدل اصلی از گزارش نویسی میپردازیم. تنوع و تفاوت گزارش نویسی بیشتر براساس بازه‌های زمانی است اما همین تنوع زمانی باعث می‌شود تا در هر مدل به نکات جزئی یا کلی پرداخته شود.

جزئیات فرایندی کار

گزارش نویسی روزانه

این الگو گزارش نویسی کمک می‌کند تا فوراً ایرادات هر استراتژی را شناسایی کرده و برای حل سریع آن اقدام کنید. نمونه‌هایی از گزارش‌های بازاریابی روزانه شامل گزارش تحلیل ترافیک وب‌سایت و یا ویژگی‌های مخاطب هدف و پرسونای خریدار است که به یک برنامه بازاریابی موفق کمک می‌کند. همچنین گزارش‌هایی از مشارکت در سوشال مدیا وجود دارد که امروزه محبوب‌ترین دستیار برای یک کمپین بازاریابی دیجیتال است.

بررسی اهداف واسطه

گزارش نویسی بازاریابی هفتگی

گزارش نویسی هفتگی به اهداف میان مدتی می‌پردازد که معمولاً بر ترافیک و نحوه ورودی سایت متمرکز هستند. گزارش نویسی هفتگی می‌تواند بینش بسیار بیشتری نسبت به گزارش‌های روزانه ارائه دهد و شما را از جریان نتایج ماهانه آگاه می‌کند. نمونه‌هایی از گزارش نویسی بازاریابی هفتگی ترافیک سایت و گزارش ورودی‌های سایت و وبلاگ که نحوه افزایش تعامل مخاطب با محتوا، ترافیک وب‌سایت همراه با نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری و عملکرد تبلیغات آنلاین را شامل می‌شود.

انواع گزارش نویسی
به کلیت اهدافتان بپردازید.

گزارش نویسی بازاریابی ماهانه

این گزارش در درجه اول به بازده کلی سرمایه گذاری یا ROI و میزان موفقیت هدف‌های برند در پایان ماه مربوط می‌شود. تاثیر پارامترهای مختلف در طول یک کمپین نیز در گزارش نویسی ماهانه ذکر می‌شود. گزارش نویسی ماهانه، بازگشت سرمایه، KPI ماهانه که منعکس‌کننده سود هر خرید و گزارش تحلیل سایت و نحوه عملکرد برنامه‌های بازاریابی را شامل می‌شود.

مسیر مشخص گزارش نویسی را طی کنید.

مراحل گزارش نویسی

  • در نظر گرفتن چشم‌انداز و اهداف مارکتینگ
  • در نظر گرفتن استراتژی‌های فعلی و آینده
  • انتخاب بازه زمانی گزارش نویسی
  • انتخاب معیارهایی مورد اندازه‌گیری، مثل نرخ پرش، تبدیل و کلیک
  • جمع آوری اطلاعات
  • تجزیه و تحلیل نتایج
مراحل گزارش نویسی درست
مزایای کار مهم است!

4 فایده گزارش نویسی

به عنوان یک بازاریاب دیجیتال، باید زمان بندی مناسب گزارش نویسی خود را بدانید. بر اساس گزارش‌های تهیه شده، گزارش‌های فصلی نیز می‌توانند نتایج استراتژی‌های بازاریابی و طرح‌های اجرایی و کمین‌ها را به صاحبان بیزنس نشان دهند. داده‌های بصری در گزارش نویسی خیلی مهم می‌باشند و اهداف و دستاورد شما در نمودارها به خوبی نشان داده می‌شوند. گزارش نویسی برای رسیدگی به نگرانی‌های فوری، مانند مقدار پولی که باید برای بازاریابی خرج کنیم، با چند نفر درگیر می‌شویم و تعیین بازده سرمایه‌گذاری خیلی مفید می‌باشد. گزارش نویسی  ابزارهای تجزیه و تحلیل را به شما نشان می‌دهد و می‌توانید از آن‌ها برای اهداف خاصی از استفاده کنید. چند فایده گزارش نویسی را در ادامه بررسی می‌کنیم.

ورودی و ترافیک

تجزیه و تحلیل ترافیک خاص کانال با گزارش نویسی

تحلیل نرخ تبدیل بازدید به مشتری که برای سرمایه‌گذاری در کانال‌های بازاریابی جدید بسیار کاربردی می‌باشد.

میزان ورودی سازمان

گزارش نویسی درآمد

درآمد بارزترین و مهم‌ترین عدد برای یک کمپین بازاریابی موفق و بقای یک بیزنس است. این اطلاعات در گزارش نویسی آینده سرمایه‌گذاری در کمپین‌های بازاریابی را مشخص می‌کند. واضح است که هر کمینی که درآمدزایی بیش‌تری به همراه داشته باشد، ارزش خرج کردن بیش‌تری نیز دارد.

بررسی فرایند کار

تجزیه و تحلیل وبلاگ‌ها، پست‌ها، سوشال مدیا

این سریع‌ترین راه برای نتیجه‌گیری و چیدن استراتژی و بازاریابی محتوا جدید است. مخصوصاً سوشال مدیا که امروزه یک کمک بزرگ برای دیجیتال مارکترها می‌باشد.

بررسی جامعه هدف

تجزیه و تحلیل پرسونای مخاطب

شما اگر ویژگی‌های مخاطبان فعلی خود را بشناسید، در آینده در پیدا کردن مخاطبان جدید خیلی بهتر عمل خواهید کرد و می‌توانید کمپین‌های آینده را بهتر برنامه‌ریزی کنید.

فایده گزارش نویسی

سخن پایانی

گزارش‌ نویسی دیجیتال مارکتینگ شفافیت بین بازاریاب و صاحبان بیزینس را افزایش و نتایج کار بازاریابان را نشان می‌دهد. گزارش نویسی دیجیتال مارکتینگ، یک فرایند طولانی و بر اساس مستندات زیادی انجام می‌شود. همین مسئله گزارش نویسی را نیازمند دانش زیادی می‌کند. تجزیه و تحلیل وب‌سایت، اسناد، سوشال مدیا و خیلی پارامترهای دیگر می‌باشد. برای تکمیل گزارش نویسی بازاریابی دیجیتال شامل تکمیل وظایفی مانند تجزیه و تحلیل ترافیک خاص کانال، محتوای رسانه‌های اجتماعی، درآمدها، پایگاه‌های اطلاعاتی جدیدتر مصرف‌کننده بر اساس پرسونای مخاطب می‌باشد. باید فاصله زمانی بین گزارش نویسی ها را در نظر بگیرید. مشتری‌ها نباید تحت فشار اطلاعات زیاد قرار بگیرند. البته که آنالیز اطلاعات نیز نیازمند زمان می‌باشد. البته که گزارش نویسی ماهانه بسیار کاربردی و شاخ خوبی از عملکرد می‌باشد. البته گزارش نویسی در بازه‌های کوتاه‌تر برای بررسی کمپین‌ها مناسب‌تر می‌باشد. برای مشاوره و توسعه کسب و کارتان و استفاده از اصول و کاربرد گزارش نویسی می‌توانید فرم مشاوره رایگان را پر کنید یا با اُپتیسان تماس بگیرید. در این مقاله در آژانس دیجیتال مارکتینگ اُپتیسان انواع گزارش نویسی و کاربرد آن را بررسی کردیم که امیدواریم برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا