به نظر سخت است که تجارت و بازی را با هم ترکیب کنیم، مگر اینکه در کار تولید بازی باشیم. اما در 10 سال اخیر، استفاده از بازی و گیمیفیکیشن در کسب و کار، برای افزایش بهرهوری کارکنان و تعامل بیشتر با مشتری در میان کسبوکارهایی که تلاش میکنند روشهایی جدیدتریی برای افزایش کارآمدی و سود پیدا کنند، محبوب شده است. ساخت گیمیفیکیشن یک راه برای ایجاد وفاداری مشتری و افزایش تعامل و یا انگیزه کارکنان است که بازی و پاداش را به فعالیت های روزانه اضافه میکند. نیروی کار شاد و راضی به طور قابل توجهی بر درآمدهای کسب و کار و شاخصهای اصلی عملکرد یا KPI تاثیر مثبتی میگذارد. گیمیفیکیشن یک روش خلاقانه برای تشویق کارکنان به ارائه کار با کیفیت بیشتر میباشد. کاربرد گیمیفیکیشن در کسب و کار به مسئلهای مهم تبدیل شده که هر کسبوکاری در درون خودش آن را کشف کند. امروزه شرکتها تشنه ایدههای جدید برای بهرهوری بیشتر و جذب مشتریان هستند. گیمیفیکیشن راهحلهای زیادی برای انجام این کار جلوی پای آنها میگذارد.
در این مطلب از مجله آژنس دیجیتال مارکتینگ اُپتیسان به این موضوع میپردازیم که گیمیفیکیشن چیست و چگونه میتوانید آن را در شروع کسب و کار موفق خود و پیشبرد آن پیادهسازی کنید. در واقع این راهنمای آموزش گیمیفیکیشن به شما در درک و نحوه پیادهسازی آن در کسب و کارتان کمک میکند.
گیمیفیکیشن چیست؟
گیمیفیکیشن به معنی استفاده از عناصر طراحی بازی در زمینههای غیر بازی میباشد. در واقع گیمیفیکیشن یک تلاش استراتژیک برای ارتقای سیستمها و خدمات با ارائه وظایفی مشابه تجربیات واقعی با انجام یک بازی است. تمرین ویژگیهای بازیوار در موقعیت غیربازی مثل سر کار یا در یک پروژه میتواند تعریفی خلاصه از گیمیفیکیشن باشد. فعالیتها و فرآیندهایی شبیه به یک بازی که در راستای اهدافی خاص مثل ارتقای یادگیری، مشارکت مشتری، وفاداری و افزایش بهرهوری طراحی شدهاند. طبیعی است که کسبوکارهایی که به دنبال راههای جدیدی برای تعامل بهتر با مشتری هستند، از استفاده گیمیفیکیشن در کار استقبال بیشتری میکنند.
یک نمونه از استفاده از عناصر بازی در محیطهای غیربازی به این صورت است که به مشتریان و کاربران سوشالمدیا، اپ یا سایت یک کسبوکار، امکان دریافت ریوارد و جایزه به وسیله فیلم دیدن یا سفارش قهوه میدهد. کسبوکارها میتوانند از کاربرد گیمیفیکیشن در کمپینهای بازاریابی، محصولات مصرفی و برنامههای آنلاین استفاده کنند و به وسیله آن، تعامل و وفاداری مشتری را افزایش بدهند.
گیمیفیکیشن میتواند اطلاعات زیادی در مورد فعالیتها، رفتار و بینش مشتری در اختیار کسبوکارها قرار بدهد. این اطلاعات میتواند به کسبوکارها در بهبود شیوههای عملیاتی و شناسایی فرصتهای بازاریابی جدید کمک کند.
استفاده از گیمیفیکیشن در کسب و کار
گیمیفیکیشن در کسب و کار ابتکاری است که با معرفی عناصر بازیمانند برای کارمندان و مشتریان اعمال میشود. در واقع کاربرد اجرای گیمیفیکیشن در کار، تبدیل فرآیند کارهای روزمره به فعالیتهای سرگرمکننده است. این یک روش عالی برای کمک به افراد در تعامل با تجارت، افزایش کیفیت محصولات و خدمات در راستای برندینگ است.
البته تاثیر گیمیفیکیشن در کار فقط تعریف بازی برای کارمندان و مشتریها نیست. گیمیفیکیشن میتواند در راستای به دست آوردن اطلاعاتی برای دستیابی به یک چشمانداز واضح و استفاده از آن در کمپینهای بازاریابی کمک بزرگی برای کسبوکار باشد. در واقع دادههای جمعآوریشده از طریق گیمیفیکیشن ایده روشنی از فعالیتهای مورد علاقه مردم را در برمیگیرد.
گیمیفیکیشن به کارمندان شما اجازه میدهد تا مسیر خود را در یک پروژه ببینند و یک طوفان فکری در مورد چگونگی ادامه کار داشته باشند. بنابراین کارکنان درگیر فرآیند تکمیل گیمیفیکیشن هستند.
گیمیفیکیشن تجاری به اندازه کافی ساده است و از آن در فرآیندهای هر کسبوکاری میتوان استفاده کرد. این روندی نیست که منحصر به سازمانهای بزرگ باشد. شما به راحتی میتوانید مکانیکهای مختلف بازی را بدون توجه به صنعت یا اندازه بیزنس در گردش کار خود اعمال کنید و از مزایای آن استفاده کنید.
گیمیفیکیشن از راههای مختلفی به کسبوکارها کمک میکند و فقط محدود به بازی نمیشود. از گیمیفیکیشن در کار میتوان در تدوین سیستم پاداش، ترویج رقابتهای سالم، ایجاد تابلوهای امتیازات و فعالیتهای سرگرمکننده استفاده کرد. گیمیفیکیشن در کار با تلاش بیشتر شرکتها برای حفظ و ارتقا کارکنان در یک بازار رقابتی و وفادار نگه داشتن مشتریان در حال افزایش است.
مدیران باهوش میدانند که میتوانند از ابزاری مدرن مثل گیمیفیکیشن برای جذب کارکنان و مشتریان در راستای به دست آوردن سهم بیشتری در بازار استفاده کنند. به هر حال شرکتها و سازمانها میخواهند از 100 درصد پتانسیل کارکنان بهره ببرند. نیروی کار متعهد و با انگیزه به شدت بر روی تواناییهای سازمان برای رشد کسب و کار و موفقیت و عبور از چالش های کسب و کار تأثیر می گذارد.
چند کاربرد گیمیفیکیشن در کسب و کار
کاربرد گیمیفیکیشن برای کسب و کارها به طریق مختلفی خودش را نشان میدهد. در زیر چند کاربرد گیمیفیکیشن که کسب و کارهای مختلف میتوانند از آن بهره ببرند را مشاهده میکنید:
- بهبود تعامل و انگیزه کارکنان
- افزایش بهرهوری و عملکرد
- افزایش تعامل، رضایت وفاداری مشتری
- پیدا کردن دیدگاه بیشتر در مورد رفتار کارمند و مشتری
- افزایش آگاهی از برند و سهم بازار
- حس موفقیت بیشتر
- افزایش فروش و درآمد
- کاهش هزینههای بازاریابی
- یادگیری جذاب و پیشرفته
همانطور که مشاهده میکنید، کاربرد گیمیفیکیشن در کسب و کار کم نیست. اینها فقط تعدادی از مزایا و کاربردهایی است که گنجاندن و آموزش گیمیفیکیشن در شرکت ممکن است برای آن کسب و کار فراهم کند.
5 مرحله برای ساخت گیمیفیکیشن
گیمیفیکیشن اغلب در بازاریابی و تعامل با مشتری، برای تشویق وفاداری به برند و افزایش رضایت مشتری استفاده میشود. ایده طراحی و ساخت گیمیفیکیشن این است که ویژگیهای طلایی را از بازیها بگیرید و از آنها در فعالیتهای واقعی زندگی در محل کار استفاده کنید. مهمترین چیزی که برای ساخت گیمیفیکیشن باید بدانید این است که گیمیفیکیشن انجام کارهایی را که به هر حال باید انجام دهید، به یک فرایند سرگرمکننده تبدیل میکند. گیمیفیکیشن ایجاد بازی برای کسبوکارها یا یک برنامه تعامل کارمند مستقل نیست. بلکه ترکیب عناصر بازی در وظایف ضروری برای تعامل مداوم کاربر است. خیلی ساده است، به این فکر کنید که اگر کاری سرگرمکننده باشد، بهتر انجام میشود. همین یک دلیل اصلی برای محبوبیت گیمیفیکیشن در کار است.
گیمیفیکیشن در محیط کار، تبدیل محیط کاری به مهد کودک نیست. از این موضوع نترسید. کافی است به این فکر کنید که اگر کارمندان فعالیتهای خود را در قالب یک سیستم مهیج رقابتی انجام دهند، چه خروجی فوقالعادهای از خودشان به جای میگذارند.
در این بخش، پنج مرحله ساده برای ادغام و ساخت گیمیفیکیشن در مدل یک کسبوکار را بررسی خواهیم کرد. با استفاده از این مراحل ساده، به خوبی میتوانید از تمام مزایای گیمیفیکیشن بهره ببرید.
اولی گام ساخت گیمیفیکیشن تعیین اهداف است.
اولین گام این است که مشخص کنید میخواهید با ساخت گیمیفیکیشن به چه چیزی برسید. آیا هدف بالا بردن بهرهوری کارکنان است؟ یا بهبود وفاداری مشتری؟ شاید هم جمعآوری دادههای بیشتر. هنگامی که یک هدف واضح را برای توسعه کسب و کار خود مشخص کنید، میتوانید گام بعدی را رو به جلو بردارید.
اگر هدفتان از ساخت گیمیفیکیشن بهبود وفاداری مشتری است و هنوز به شناخت کاملی از مشتریانتان دست پیدا نکردهاید، پیشنهاد میکنیم حتما سری به مقاله راه اندازی کسب و کار موفق بزنید.
دومین قدم شناسایی تارگت مارکت است.
گام بعدی شناسایی افرادی است که میخواهید با طراحی و ساخت استراتژی گیمیفیکیشن خود، آنها را هدف قرار دهید. قصد دارید با کارمندان تعامل داشته باشید یا مشتریان؟ شاید هم راهی برای تعامل با هر دویشان پیدا کنید. بعد از شناسایی دقیق تارگت مارکت، میتوانید به مرحله بعدی بروید.
انتخاب ویژگیهای یک گیمیفیکیشن مناسب کسب و کار
پلتفرم ها و ابزارهای مختلف گیمیفیکیشن و ساخت بازی در بازار وجود دارد. با این حال، آنها معمولاً برای نتایج کوتاهمدت طراحی شدهاند. البته برای انگیزه طولانی مدت، باید با یک طراحی بهینه، مردم را بارها و بارها به سمت خود جذب کنید.
طراحی تجارب جذاب و پاداش
گام بعدی طراحی تجربیات جذاب و همراه با پاداش است که مخاطبان هدف شما را برای رسیدن به اهداف تجاری شما ترغیب کند. این مرحله نیاز به تحقیق بازار، تفکر و برنامهریزی خلاقانه دارد. اگر در این زمینه به کمک نیاز دارید، تیم طراحان متخصص ما در اُپتیسان میتواند به شما در ایجاد یک استراتژی گیمیفیکیشن عالی برای کسبوکارتان کمک کنند.
مرحله آخر ساخت گیمیفیکیشن تست، برآورد و تکرار است.
مرحله آخر ساخت گیمیفیکیشن در کار آزمایش، اندازهگیری و برآورد نتیجه و تکرار استراتژی گیمیفیکیشن تا رسیدن به نتایج دلخواه است. این مسئله خیلی مهم است که به طور مداوم استراتژی خود را نظارت، تنظیم و تست کنید تا میزان موثر بودن آن را بسنجید. اگر به ساخت گیمیفیکیشن در کسب و کار خود برای افزایش بهرهوری و تعامل با مشتری میاندیشید، میتوانید فرم مشاوره رایگان را پر کنید یا با ما در اُپتیسان تماس بگیرید. ما میتوانیم به شما در شروع سفر خود به سمت ساخت گیمیفیکیشن مناسب برای کسبوکارتان کمک کنیم.
هدف ساخت گیمیفیکیشن چیه؟
گیمیفیکیشن نام گمراهکنندهای دارد. گیمیفیکیشن صرفاً بازیهایی نیست که برای اهداف تجاری ساخته شدهاند. گیمیفیکیشن ساختن یک چیز جدید نیست، بلکه گسترش و اجرای یک تجربه یا فرآیند است که از قبل هم در آن کسبوکار موجود بوده. گیمیفیکیشن خودش معادل بازی نیست، اما در محیط کار، قطعا می تواند ورق بازی کسبوکار را از این رو به آن رو کند. طراحی گیمیفیکیشن می تواند رفتار، حفظ و وفاداری مشتری و مشارکت کاربران را برای انجام اقدامات دلخواهمان بهبود ببخشد. ارزش گیمیفیکیشن این است که کارهای خستهکننده را تبدیل به یک کار جذاب و سرگرمکننده میکند. هدف از ساخت گیمیفیکیشن در کار، ایجاد تعامل، بهبود نتایج کسبوکار و متعهد ساختن کارکنان به اهداف خود میباشد.
ساخت گیمیفیکیشن یعنی استفاده از مکانیک بازی، عناصر رفتاری و تکنیکهای طراحی در زمینههای غیر بازی. در واقع گیمیفیکیشن طراحی بازی قابل مشاهده و رقابتی، و استفاده از آنها در چیزهایی است که به طور طبیعی خودشان یک بازی نیستند، مثل یادگیری، خرید بلیط هواپیما یا تکمیل تسکهای کاری. اساسیترین شاخصههای مکانیک بازی، امتیاز، نشان خاص و تابلوی امتیازات است.
نحوه کار گیمیفیکیشن چطوریه؟
کارکرد گیمیفیکیشن ارائه دستورالعملها و بازخوردهای فعالانه به مخاطبان از طریق مکانیک و دینامیک بازی در پلتفرمهای آنلاین است. این کار منجر به دستیابی به اهداف و مقاصد تجاری میشود. گیمیفیکیشن خوب، احساسات یک شرکتکننده را درگیر کرده و به راحتی بهترین فعالیتهایی را که مخاطب میتواند انجام دهد نشانه میگیرد. کارمندان یا مشتریان با یک برنامه گیمیفیکیشن خوب، بازخورد فوری در مورد عملکرد خود دریافت میکنند. به این ترتیب، گام های بعدی را به سمت دستاوردهای جدید و تعامل بیشتر بر میدارند.
در ادامه درباره مکانیک و دینامیک بازی که کمی قبل به آنها اشاره کردیم، توضیح میدهیم.
مکانیک بازی در اجرای گیمیفیکیشن
مکانیک بازی قوانین و پاداشهایی هستند که در یک پلتفرم دیجیتال ظاهر میشوند. مکانیک بازی شامل امتیازات، سطوح، ماموریتها، تابلوی امتیازات، نشانهای خاص و پیشرفت در عملکرد میباشد. مکانیک بازی نحوه تعامل شرکت کنندگان با یک برنامه گیمیفیکیشن و دریافت بازخوردها و امتیازات لازم برای رفتن به مراحل بالاتر است.
از بعضی از مکانیکهای بازی، مثل امتیاز، میتوان در زمینههای غیربازی در محل کار مانند یادگیری و تکمیل وظایف استفاده کرد. گیمیفیکیشن در کسب و کار، به کار گیری هنرمندانه این مکانیکهای بازی در فرآیندهای موجود برای تعامل بهتر کاربران است.
دینامیک بازی در اجرای گیمیفیکیشن
دینامیک بازی به مجموعهای از احساسات، رفتارها و خواستههای موجود در مکانیک بازی اشاره دارد. دینامیک بازی ممکن است شامل رقابت از طریق تابلوهای امتیازات، همکاری در انجام ماموریتهای تیمی و یا کسب نشانهای منحصربهفرد با باز کردن قفل ماموریتهای جدید باشد. در کل دینامیک و مکانیک بازی برای تقویت تعامل و ایجاد انگیزه در شرکتکنندگان استفاده میشود.
اجازه بدهید با یک مثال ساده، مفهوم مکانیک و دینامیک بازی را برایتان روشن کنیم. فرض کنید شرکتی از گیمیفیکیشن در محیط کار خود استفاده میکند. امتیازات و یا پاداشهایی که کارمندان دریافت میکنند و در واقع ابزارهای گیمیفیکیشن هستند، مکانیک بازی نامیده میشوند. فعالیتهایی که هر کارمند انجام میدهد، دستاوردهای او و رفتارهایی که باید از خود نشان دهد، تا به امتیازات تعیین شده برسد، دینامیک بازی تلقی میشوند.
ارزش تجاری گیمیفیکیشن چقدره؟
محیط کسبوکار یک محیط پویا و در حال حرکت میباشد. واضح است که شرکتهایی که نمیتوانند خود را با تغییرات وفق دهند، شکست میخورند. گیمیفیکیشن در کسب و کار به عنوان ابزاری برای کمک به کارمندان برای سازگاری بهتر و به ویژه ارتقای مهارت های فردی در کار دیجیتال ایجاد میشود. گیمیفیکیشن در کسبوکار به بهبود سازگاری با فناوری رو به جلو و ایجاد تعامل برای تاثیرگذاری در نتایج کسبوکار میباشد. وقتی مردم در گیمیفیکیشن شما مشارکت میکنند و با آن درگیر میشوند، بهترین راه برای تعامل با کسبوکار، محصولات، خدمات و برند شما را یاد میگیرند.
ارزش تجاری گیمیفیکیشن فقط به شرکتکننده ختم نمیشود. تعامل با مکانیک بازی، دادههایی را ارائه میدهد که میتوانید از آنها برای کمپینهای بازاریابی، استفاده از پلتفرم و رسیدن به اهداف خود استفاده کنید. با این کار، درک بهتری پیدا میکنید که یک شرکتکننده وقت خود را در کجا میگذراند و فعالیتهای مورد علاقه او چه هستند.
گیمیفیکیشن استراتژی موثری برای برانگیختن رفتار افراد، و البته کارمندان است.گیمیفیکیشن را می توان در طیف وسیعی از موقعیتهایی به کار برد که در آن افراد برای پیگیری اقدامات یا فعالیتهای خاص، نیاز به انگیزه دارند. گیمیفیکیشن در محل کار میتواند مشارکت کارکنان را برای بهبود عملکرد شرکت افزایش دهد.
بهترین راه برای اجرا گیمیفیکیشن چیه؟
گیمیفیکیشن موفق و موثر قرار نیست یک شبه اتفاق بیفتد. اول باید بدانید که محتوای شما چهقدر جذاب است. بعد نگاهی صادقانه به محتوا و پلتفرمهای خود بیندازید تا مطمئن شوید که برای گیمیفیکیشن ایدهآل هستند. گیمیفیکیشن وقتی جواب میدهد که یک تجربه هیجانانگیز و جذاب را به تجربهای غنیتر و مشارکتیتر تبدیل کند. برای گیمیفیکیشن باید یک بازه زمانی نیز تعیین کنید.
گیمیفیکیشن یک استراتژی بلند مدت است، نه چیزی که آن را به حال خود رها کنید. برای گیمیفیکیشن باید یک برنامه استراتژیک بچینید. نباید عجله کنید. در این مسیر مهم است که درک روشنی از اهداف کسبوکار خود داشته باشید.
تا حالا پیش آمده در یک وبسایت یا اپلیکیشن با دادن اطلاعات خود از گردونه شانس استفاده کنید؟ البته که الگوریتم آنها به گونهای است که همواره جوایز کوچکی به شما میدهد اما به هر حال با قرار دادن یک گزینه جذاب شما را ترغیب به دادن اطلاعات و چرخش گردونه میکند. این یک گیمیفیکیشن در راستای جمعآوری داده است. در بعضی موارد میتوانید از مخاطب هدفی که از طریق محتوا جذب سایت شده سوالاتی بپرسید. سپس با یک جایزه کوچک او را مجاب به پاسخ دادن کنید. به هر حال به این صورت مخاطب سعی میکند تا انتهای مقاله با شما همراه باشد.
آموزش گیمیفیکیشن برای کارکنان، با هدف افزایش تعامل و حفظ تمرکز اجرا میشود. گیمیفیکیشن بر انگیزههای درونی قدرتمندی که بین همهی انسانها مشترک است، تاثیر میگذارد. انگیزههایی مثل استقلال، تسلط، هدف و تعامل اجتماعی. مزیت اصلی گیمیفیکیشن در محل کار، نتایج قابل اندازهگیری است. گیمیفیکیشن دادهها و گزارشهایی را ارائه میکند تا ببینید چه چیزی به بهبود عملکرد کارکنانتان کمک میکند.
موفقترین نمونه گیمیفیکیشن در جهان!
گیمیفیکیشن در طول زمان و در بسیاری از کسب و کار ها مورد سافتاده قرار گرفته است. از برندهای تازه و شناخته نشده گرفته تا برندهای معروف در سطح جهان. در ادامه قصد داریم تا به چند نمونه موفق اجرای گیمیفیکشن در کسب و کار ها اشاره کنیم.
گیمیفیکشن شرکت NIKE
اپلیکیشن Nike Run Club یا NRC یک نمونه موفق از کاربرد گیمیفیکیشن در تناسب اندام است. این برنامه به شما این امکان را میدهد که در حین دویدن، امتیاز و بازخورد در لحظه دریافت کنید. همچنین با افزودن عناصر گیمیفیکیشن به شما انگیزه میدهد تا بیشتر تمرین کنید. نایکی با جلب توجه کاربران باعث میشود آنها برای مدتی طولانی از این اپلیکیشن استفاده کنند. شاید بعد از دیدن اپلیکیشن NRC دیگر دوست نداشته باشید آن را پاک کنید.
این اپ برای کاربران خود، چالشهای مختلف دویدن ترتیب میدهد و یک سیستم رقابتی ایجاد میکند. شما میتوانید ببینید در یک منطقه چه کسی بیشتر دویده است. در دورهمیهای بزرگ دویدن شرکت کنید. وضعیت دویدن خود را رصد کنید و دریابید که امروز به چه نوع تمرینی نیاز دارید. NRC راحت، مفید و مهیج میباشد. این مزایا وقتی با مکانیک بازی رقابتی ترکیب شوند نتیجه آن میشود یک گیمیفیکیشن و اپ موفق مثل NRC. جدا از این یادتان نرود که کار اصلی نایکی تولید لباس و کفش ورزشی است که قطعاً این اپ کاربرانش را به خرید از نایکی ترغیب میکند.
یادگیری زبان با گیمیفیکیشن در Duolingo
Duolingo با کمک گیمیفیکیشن توانست از یک اپلیکیشن ساده آموزش زبان، به یک مرجع زبان در کل دنیا تبدیل شود. Duolingo از تکنیکهای موثر بازی برای یادگیری سریع زبانهای مختلف استفاده میکند. نمرات بالا در بازیهای یادگیری به شما امکان دسترسی سریعتر به درسهای بیشتر و بهتر میدهد. تعامل اجتماعی با گزینه رقابت با سایر کاربران Duolingo نیز در سراسر جهان ترویج یافته. Duolingo به لطف گیمیفیکیشن درست، امروز یک اپ شناخته شده و بسیار معروف و کاربردی میباشد.
!Pokemon GO
Pokemon GO! یک اپ واقعیت افزوده یا augmented reality است. این اپ از تنظیمات و امکانات دنیای واقعی برای کاربران استفاده کرد تا بتوانند شخصیتهای پوکیمون را هنگام دویدن یا راه رفتن در خیابانها پیدا و با آنها مبارزه کنند. پوکیمونگو! یک نمونهی عالی استفاده از مکانیک بازی در راستای تناسب اندام است. این اپ یکی از پرکاربردترین و سودآورترین اپلیکیشنهای موبایل در سال 2016 بود که بیش از 500 میلیون بار در سراسر جهان دانلود شده است. این عدد شوخی نیست. خواهش میکنم فقط یک بار آن را تکرار کنید تا عظمت گیمیفیکیشن را به خوبی دریابید؛ 500 میلیون بار.
استفاده از گیمیفیکیشن در استارباکس
برای حسن ختام مثالهای گیمیفیکیشن چه گزینهای بهتر از استارباکس؟ استارباکس سیستم پاداشی به نام جوایز استارباکس من یا My Starbucks Rewards طراحی کرده است. مشتری با ساخت یک اکانت و هر خرید از استارباکس ستاره و پاداشی دریافت میکند. این ستارهها ارزش مالی دارند و مشتریهای استارباکس میتوانند با استفاده از آنها نیز خرید کنند. همچنین یک مشتری همیشگی در روز تولدش معمولاً پیشنهاد غذا و نوشیدنی رایگان دریافت میکند. این سیستم خرید و ترکیب آن با سیستم امتیاز و پاداش یک باشگاه مشتریان خوب و وفادار را برای استارباکس تشکیل داده است. تصور کنید، چه چیزی بهتر از مشتریان وفاداری که هر روز با خرید بیشتر سعی میکنند امتیاز و پاداش بیشتری به دست بیاورند؟
گیمیفیکیشن فقط بازی و سرگرمی نیست!
گیمیفیکیشن به اشتباه در تصور عموم ایجاد بازی تلقی میشود. در صورتی که گیمیفیکیشن به معنای استفاده از عناصر و مکانیزمهای بازی مانند امتیاز، تابلوهای امتیازات و پاداش در زمینههای غیربازی برای آسان کردن کارها و ایجاد تعامل و انگیزه در افراد برای رسیدن به اهداف تجاری است. گیمیفیکیشن را میتوان در طیف وسیعی از فعالیتها مثل آموزش، بازاریابی و تناسب اندام به کار برد.
آموزش گیمیفیکیشن برای کسب و کارها بسیار مهم است. چون اگر گیمیفیکیشن به درستی اجرا شود، میتواند نتایج شگفتانگیزی به همراه داشته باشد. گیمیفیکیشن یک کلمه بزرگ برای مفهوم ساده اضافه کردن محرکهای روانی و عناصر بازی به یک وب سایت، اپ، فرآیند، سفر خرید مشتری یا یک جامعه آنلاین است. گیمیفیکیشن در کسب و کار، تاثیرات مثبت واقعی و ملموسی بر شاخصهای کلیدی عملکرد دارد. پس بهتر است که آن را جدی بگیرید.
دانلود PDF کاربرد گیمیفیکیشن در کسب و کار
در جزوه ی کاربرد گیمیفیکیشن در کسب و کار، خلاصهای از نکات مقاله را آوردهایم تا همراهتان داشته باشید و ازش استفاده کنید. برای دانلود این جزوه روی “دریافت فایل” کلیک کنید.
سخن پایانی
در این مقاله از مجله آژانس دیجیتال مارکتینگ اُپتیسان سعی کردیم به صورت جامع، آموزش گیمیفیکیشن و کاربرد گیمیفیکیشن در کسب و کار را بررسی کنیم. امیدواریم که بعد از خواندن این مقاله به خوبی مفهوم گیمیفیکیشن را درک کرده باشید.
6 در مورد “5 مرحله ساخت گیمیفیکیشن در کسب و کار + مقاله آموزش PDF”
مطلب عالی بود
من درباره گیمیفیکیشن و اثری که روی افراد میزاره از نظر نوروساینس یه مطلبی جالبی خوندم و فکر میکنم اگر توی این مطلب هم بهش اشاره بشه خالی از لطف نیست.
سلام و وقت بخیر. ممنونیم بابت مطالعه متن و پیشنهادتون. حتما در این مقاله و در مقالهای مفصل، به علم نوروساینس بر کسب و کار میپردازیم. نقطه تمایز اپتیسان، به کارگیری علم روانشناسی صنعتی سازمانی در پروژه هاشه و این رو در مقالات آموزشیمون هم لحاظ میکنیم. راستی شما کتاب بازاریابی ویروسی از جونا برگر رو مطالعه کردین؟
چقدر خوب ممنونم ازتون
من نه متاسفانه این کتاب رو مطالعه نکردم ولی حتما سعی میکنم مطالعه کنم .
کتاب خوبیه و توش مثال های متعددی درباره کاربرد گیمیفیکیشن و اهرمهای بازی در کسب و کار میاره. خوندنش خالی از لطف نیست. ممنون از نگاه گرمتون
گاهی وقتا خوندن مطلبی که در انتها باعث افزایش آگاهی و پاسخ به سوالات دیرینه در ذهن میشه، خیلی باعث افزایش خوشحالی و حس رضایت درونی میشه.
واقعا من با خوندن این مقاله روزم ساخته شد. دمتون گرم
درود. خیلی خیلی خوشحالیم که میتونیم این حس رو بهتون تقدیم کنیم. چنین نگاهی به یادگیری واقعا جای تبریک داره. اپتیسان به خودش می باله که همراه خوش اندیشی مثل شما رو همراه خودش داره.