لینک سازی داخلی مبحثیه که همیشه بحثهای زیادی دور محورش میچرخن. باید بدونین که یک محتوا یا محصول از سایت شما بخواد رتبهای تو گوگل بگیره نیاز به ساخت لینک داخلی داره. در واقع گوگل وقتی لینکی رو میبینه نسبت به اون لینک کنجکاوتر میشه. البته داشتن یک استراتژی لینک سازی داخلی خیلی کمک بیشتری از این به رتبهبندی و ساختار سایتتون میکنه و به همین دلیله که باید این مقاله از مجله آژنس دیجیتال مارکتینگ اُپتیسان رو با دقت تا آخرش بخونین تا با دستای پر از این مقاله مستقیم برین سراغ ساخت لینک داخلی و رتبههای سایتتون رو چند درجه لولآپ کنین.
لینک سازی داخلی چیه؟
لینک سازی داخلی یعنی توی سایتتون به صفحههای دیگهای لینک بدین. ساخت لینک داخلی یک زنجیرهای بین صفحهها و محتوای سایت ایجاد میکنه که باعث میشه تا کاربر و گوگل بفهمن کدوم صفحهها ارزش بیشتری توی سایت شما دارن. لینک سازی داخلی برای ساخت یک ارتباط درست بین بخشهای مختلف سایت خیلی مهمه و مسیر رو برای ربات و کاربر روشن میکنه. در واقع که وقتی برای یک صفحه لینک سازی داخلی انجام بدین، پیدا کردن اون راحتتر میشه و همه متوجه اهمیت بیشتر اون صفحه میشن و همین دلیل اینه که ساخت لینک داخلی برای سئو خیلی مهمه.
اهمیت لینک سازی داخلی چیه؟
خب سوال همیشگی اینه که چرا لینک داخلی برای گوگل مهمه؟ اول از همه که وقتی ربات گوگل داره تو یه سایت کرال میکنه، وقتی یه لینک داخلی میبینه تیز میشه و فوضولیش گل میکنه که اینجا چه خبره. حالا وقتی یک صفحه چندتا لینک گرفته باشه، قشنگ ربات میفهمه این یک صفحه خیلی مهم تو سایت شماست و راحتتر مخاطب رو به اون صفحه هدایت میکنه. برچسب محتوا هم مثل ساخت لینک داخلی هستش و با اضافه شدن برچسب به یک مقاله، گوگل متوجه ارتباط اون صفحهها با هم میشه.
پس بدونین که شما یا یک استراتژی لینک سازی داخلی درست میتونین به بات گوگل بفهمونین که مخاطب رو به کدوم صفحه بفرسته.
انتقال اعتبار صفحات با لینکسازی داخلی
جدا از ارتباط بین صفحهها و زنجیرهای که تشکیل میدن، گوگل ارزش لینک رو بین همه صفحههایی که بهشون لینک داده شده تقسیم میکنه. خب طبیعیه که هومپیج یا همون صفحه اصلی سایت بیشترین ارزش رو داره و ارزشش بین تمام لینکهایی توی صفحه اصلی هستن پخش میشه.
پس اگه به جدیدترین بلاگتون، به جای صفحه دستهبندی از صفحه اصلی هم لینک بدی، سریعتر پیدا میشه.
خب الان دیگه میدونین که هر لینک سازی داخلی به یک صفحه، اون رو ارزشمندتر میکنه و گوگل اعتباره بیشتری به اون صفحه میده و اون پیج احتمال داره رتبه بهتری توی نتایج به دست بیاره.
پس لینک سازی داخلی میتونه قدرت رتبه یک صفحه رو بین صفحههای دیگه پخش کنه و عملکرد سئو سایت رو بهتر کنه.
ساختار و معماری منطقی سایت
لینک سازی داخلی موثر این امکان رو به شما میده که معماری و ساختار منطقی توی سایتتون داشته باشین.
با ساختاربندی درست لینک های داخلی میتوانید صفحات مهم رو اولویت بندی کنین و رباتهای گوگل رو برای کرال به صفحات مهم و اصلی هدایت کنین.
پیدا شدن راحتر محتوا با لینک داخلی
خب وقتی سایت داره پیشرفت میکنه و بزرگتر میشه داخل فرایند سئو سایت، یه مشکلی به اسم محتوای اُرفان یا یتیم پیش میاد. محتوای یتیم یعنی هیچ لینکی به اون صفحه توی سایتتون داده نشده. اهمیت لینک سازی داخلی رو همینجا راحت میتونین متوجه بشین که وقتی به یک صفحه لینکی داده نشه، اون صفحه درواقع یتیم میشه. ربات گوگل هم ترجیح میده که آخر از همه بره سراغ صفحههای یتیم. لینک سازی داخلی مخصوصاً توی صفحههای تازه، باعث میشه رباتها راحتتر اون صفحه رو پیدا کنن.
افزایش نرخ کرال سایت با لینکسازی داخلی
لینک سازی داخلی به رباتهای گوگل کمک میکنه تا توی وبسایت راحتتر خزش و کرال رو انجام بدن. در واقع لینک سازی داخلی مثل آسفالت کردن جاده برای کرال گوگل میمونه و با فهرستبندی محتوای جدید باعث میشه صفحههای شما زودتر ایندکس بشن و برن جای خودشون رو توی نتایج گوگل پیدا کنن
پس بدونین که لینک سازی داخلی قراره به رباتهای گوگل رابطه موضوع بین صفحهها رو بفهمونه و دقت نتیجه سرچ گوگل رو بیشتر و بیشترش کنه. پس در کل باید بدونین که ساخت لینک داخلی سئو سایتتون رو بهتر و بهتر میکنه و میتونین به وسیله اون روی صفحهها و کیوردهای خاص تمرکز کنه
اهمیت لینک سازی داخلی برای کاربران
خب حالا که میدونین چرا لینک داخلی برای گوگل مهمه باید این نکته رو هم درک کنین که با لینک سازی داخلی میتونین چه کمکی به کاربری که وارد سایت شده بکنین. پس حالا بیاین با هم تاثیر ساخت لینک داخلی روی کاربرای سایت بررسی کنیم.
بهبود تجربه کاربری و نرخ پرش با لینک داخلی
لینک سازی داخلی تاثیر خیلی مثبتی روی تجربه کاربر داره. ساخت لینک داخلی باعث میشه تا وقتی کاربر کارش با یه صفحه تموم میشه سایت رو نبنده و اطلاعات بیشتری در مورد موضوع مورد علاقش توی سایت شما پیدا کنه. وقتی محتواها اینجوری بهم زنجیر میشن، مخاطب به جای ترک سایت، وقت بیشتری رو توی سایت شما میگذرونه.
افزایش بازدید و تعامل محتوا
لینک سازی داخلی میتونه باعث افزایش بازدید سایت و محتواها بشه. پستهای قدیمیتر و مقالات مرتبط در مقالات جدیدتون لینک بدین تا کاربر رو بیشتر درگیر کنین و مدت بیشتری توی سایتتون نگه دارین.
از طرفی هم لینک سازی داخلی باید مقالات مختلف یه موضوع خاص رو مثل زنجیر به هم وصل کنه تا مخاطب حسابی توی سایت سرگرم شه و از مقالات خفن شما استفاده کنه.
کشف محتوای مرتبط با لینک سازی داخلی
طبیعیه که وقتی مخاطب داره مقالهای رو میخونه، به موضوعات مشابه و بحثهای تکمیلی اون مقاله علاقه داره. پس منطقیه که برای کلماتی که به توضیحات بیشتری دارن و شما دربارشون مقالهای دارین لینک سازی داخلی انجام بدین. در واقع شما باید از علاقه کاربر استفاده کنین و اون رو توی سایت خودتون به اینور و اونور هدایت کنین و اون رو توی سایتتون نگهدارین. البته نکته مهم اینه که مقاله رو لینک بارون نکنین که کاربر رو گیج کنین و طبق یک استراتژی درست، ساخت لینک داخلی رو انجام بدین.
آسون شدن دسترسی کار با لینک داخلی
لینک سازی داخلی میتونه تضمین کنه که کاربر راحتتر دستهبندی و صفحههای محصول رو پیدا کنه. اینجوری دیگه نیازی نیست کاربر مجبور به سرچ بشه یا بره توی قسمت فروشگاه از بین کل محصولات دنبال چیزی که میخواد بگرده و شما بر اساس صفحهای که کاربر داره میخونه اون رو به جایی که موردنیازشه هدایت میکنین.
لینک های Nofollow برای لینک بیلدینگ
احتمالاً لینکهایی هم هستن که برای سئو سایت مهم نیستن. مثلاً صفحه ورود کاربر ارزشش نیازی به رتبه بالا در نتایج گوگل نداره. پس اگه قراره لینکی بهش بدین، باید اون لینک رو nofollow کنین تا ارزشی به اون منتقل نشه.
تگ nofollow در واقع به گوگل میفهمونه که اون صفحه رو دنبال نکنه. البته توصیه میکنیم که به جای اینکه کلی لینک nofollow تو یه مقاله درست کنین، در کل لینکهای کمتر و هوشمندانهتری انتخاب کنین.
اهمیت انکر تکست در ساخت لینک داخلی
انتخاب لینک داخلی مناسب یه دردسره و انتخاب انکر تکست درست یه دردسر شیرینتر. انکر تکست همون متن قابل کلیکی هستش که کاربرد اون رو میبینه. اگه همه انکر تسکتهای سایتتون، “اینجا رو کلیک کن” هستش، باید یه تجدید نظری در موردشون بکنین.
با انتخاب درست انکر تکست و استفاده از کیوردهای اصلی، میتونین گوگل رو آگاه کنین که کت تن کیه! البته قبلاً شما میتونستین با یک کلمه کلیدی فقط لینک بدین و برین صفحه یک. ولی گوگل امروز اینقدر باهوش شده که متوجه شه محتوای اطراف انکر تکست و ارتباطش رو هم بررسی کنه. پس مطمئن شین که مقاله به صفحهای که لینک میشه ربط داره و ارتباط درستی با کلمه کلیدی اصلی شما داره. بازم یادتون نره که به یک صفحه فقط با یک انکر تکست ثابت لینک ندین.
تعیین استراتژی لینک سازی داخلی
برای سئوی سایتتون خیلی مهمه که استراتژی لینک سازی داخلی درستی داشته باشین. هدف استراتژی لینک سازی داخلی اینه که به گوگل رابطه بین صفحهها و ارزششون رو بفهمونین. برای ساخت استراتژی لینک سازی داخلی نکاتی وجود دارن که باید اونا رو حتماً لحاظ کنین. البته که این مسئله به اهداف سایت شما هم بستگی داره ولی خب یه سری قانون کلی برای لینک سازی داخلی هست که باید اونا رو باهم بررسی کنیم.
تعیین معماری سایت در لینک داخلی مهمه
یه توصیه طلایی داریم برای هرکسی سایت داره و اینه که سایت رو مثل یک هرم تصور کنین. نوک هرم، صفحه اصلی سایتتونه. طبقه وسطی هرم دستهبندیهای سایتتونه و طبقه پایینی هم صفحهها و کل پستهای سایته. اگه این ساختار رو بتونین درست پیاده کنین، موفق شدین که مثل یک
یه توصیه طلایی داریم برای هرکسی سایت داره و اینه که سایت رو مثل یک هرم تصور کنین. نوک هرم، صفحه اصلی سایتتونه. طبقه وسطی هرم دستهبندیهای سایتتونه و طبقه پایینی هم صفحهها و کل پستهای سایته. اگه این ساختار رو بتونین درست پیاده کنین، موفق شدین که مثل یک آرشیتکت حرفهای ساختمون سایتتون رو طراحی کنین.
انتخاب بهترین محتوا برای ساخت لینک داخلی
خب شما باید چند صفحه و محتوا رو برای سایتتون انتخاب کنین که جایگاه ویژهای توی سایتتون دارن. کاربر از همون صفحه اصلی باید به محتوای اصلی سایتتون که بهش پیلار هم میگیم دسترسی داشته باشه. از طرفی هرچی سایتتون بزرگتر میشه، باید بقیه محتواها و مقالهها هم نسبت به همین موضوعات و محتوای پیلار انتخاب شده مربوط باشن و اونها رو از زوایای دیگهای بررسی کنین. محتواهایی که به پیلار مرتبط میشن و با اون ارتباط موضوعی دارن و یا زیرمجموعهای از اون هستن رو بهشون میگیم کلاستر. یادتون باشه که خیلی خوبه توی محتوای کلاستر به اون محتوای پیلار، لینک داخلی بدین.
بیاین نقشه یه کشور رو تصور کنین. شهرهای بزرگتر نسبت به شهرهای کوچک، جادههای بیشتری بهشون وصل شده. محتوای پیلار سایت شما همون شهر بزرگه و لینکهای داخلی بیشتری بهش داده میشه و شهرهای کوچیک هم کلاستر هستن که برای پیشرفت باید به سمت شهرهای بزرگتر راه داشته باشن.
پس بهتره برای پیدا کردن شهرهای بزرگ یا همون پیلار سایتتون از خودتون بپرسین:
- کدوم مقاله برای شما مهمتره؟
- کاملترین و معتبرترینشون کدومه؟
- آیا با کلمات کلیدی هدفتون مرتبطه؟
با جواب دادن همین 3 سوال ساده، شما میتونین بهراحتی محتوای پیلار اصلی سایتتون رو پیدا کنین و اینجای کار دیگه میدونین که استراتژی لینک سازی داخلی سایتتون وابسته به همین شهرهای بزرگه.
اضافه کردن لینک متنی
خب طبیعیه که وقتی در مورد یه موضوعی مقالات مختلفی مینویسین، به همون موضوع اصلی و مقاله جامع که برای سایت شما ارزش بالایی داره باید لینک متنی بدین. همین به گوگل و کاربر میفهمونه اون مقاله یه شهر کوچکه و به یک شهر بزرگتر راه داره. حالا این لینک داخلی میتونه هرجایی تو اون مقاله باشه. مثلاً وقتی قراره در مورد چند مشکل اصلی در “کیورد اصلی سایتتون” مقالهای بنویسین، بدونین که قبلش باید تو یه مقاله خیلی جامع شهر بزرگترتون رو طراحی کنین و از سایر مقالات بهش لینک بدین. اینجوری هم مقاله کاربرپسند میشه و کاربر راحت راهش رو پیدا میکنه و گوگل هم ارزش بیشتری برای اون مقاله جامع قائل میشه.
رعایت سلسه مراتب لینک سازی داخلی
خب یه صفحاتی توی سایت داریم که به اسم Parent و Child شناخته میشن. در واقع صفحه بچه زیر شاخهای از صفحه والدینه. یه سری صفحات هم به اسم Sibling یا همون برادر و خواهر هستن که هر دو درباره یک موضوع هستن. خب وقتی 2 صفحه Sibling داریم، باید حواسمون باشه که اونا رو بهم لینک کنیم. ولی در ساخت لینک داخلی در صفحه بچه، باید سلسله مراتب و احترام بزرگتر رعایت بشه و از صفحه Child به Parents لینک داده بشه.
اهمیت پست های مرتبط در لینک سازی داخلی
ماژولها و افزونههای مختلفی هستن که به صفحات سایت، قسمت پستهای مرتبط رو اضافه میکنن. این یک راه میانبر عالی برای گرفتن بازدیدهای بیشتر در یک موضوع که کاربر علاقهمند به موضوع هم دنبالشونه. اگه هم افزونهی مناسبی پیدا نکردین، نگران نباشین و خودتون دستبهکار شین و مقالات مرتبط رو بهم لینک کنین.
اهمیت پست های محبوب در لینک داخلی
آخرین گزینه ای که باید بهش اشاره کنیم، لینک سازی برای پربازدیدترین پستهای سایته. شما میتونید در فوتر یا سایدبار سایت قسمت پستهای محبوب رو اضافه کنین تا همیشه دیده بشن. دیگه اگه توی سایدبار یه بنر از مهمترین پیلار سایت بذارین که کاری کردین، کارستون. اینجوری بازدید اون صفحات بیشتر میشن و این یه نشونه برای گوگله که حواسش به اون مقالات بیشتر جمع شه از طرفی هم با این کار اعتبار زیادی به بهترین پستهاتون دادین و تقویتشون کردین.
با توجه به نکاتی که گفتیم شما حالا میتونین تصمیم کبری درستی برای استراتژی لینک سازی داخلی بگیرین و خیلی زود با عملی کردنش، نتیجه خیرهکنندش رو ببینین.
همین الان استراتژی لینک داخلی خودتون رو بچینید.
راستش بدون لینک سازی داخلی سخته که محتوای شما زود رتبه خوبی بگیره. فقط با یک استراتژی لینک سازی داخلی درسته که میتونین ارتباط بین مقالات رو نشون بدین و به گوگل بفهمونی که کدوم مقالات مرتبط و با ارزشترن. از طرفی هم درک سایت برای مخاطب خیلی راحتتر میشه. واقعاً دیگه نمیدونم که چهقدر باید از خوبیهای لینک سازی داخلی بگم تا همین الان بری و یه حالی به لینکهای داخلی سایتتون بدین.
با همراهان اپتیسان
لینک سازی داخلی یک قسمت خیلی مهم برای سئو داخلی سایته که خیلیها نادیده میگیرینش. ساخت لینک داخلی خیلی کار پیچیدهای نیست ولی میتونه بهکلی نویگیشن و ساختار سایت رو دگرگون کنه. همین مسئله میتونه رتبههای سایت رو توی نتایج گوگل بالا ببره.
پس به عنوان یک کارشناس سئو، این وظیفه شماست که با داشتن یک استراتژی لینک داخلی دقیق و بررسی عملکردشون، چشمانداز سئو سایت رو متحول کنین.
سوالات متداول درباره لینک سازی داخلی
هر لینکی که توی سایتتون مخاطب رو به یک صفحه دیگه از سایت راهنمایی کنه، لینک سازی داخلی هستش.
لینک سازی داخلی چون که اعتبار لینک رو بالا میبره و تجربه کاربر رو بهتر میکنه، باعث میشه رباتها صفحه رو راحتتر پیدا کنن و براش ارزش بیشتری در نظر بگیرن.
لینک سازی داخلی ساختار منطقی و سلسله مراتبی رو تشکیل میده و اهمیت صفحههای سایت رو اولویتبندی میکنه.
استفاده از انکر تکست درست و مرتبط، لینکهای متنی و ارتباط موضوعی بهترین روش لینک سازی داخلی هست.