آژانس دیجیتال مارکتینگ اپتیسان

مولفه های سئو داخلی

سئو داخلی

منظور از سئو داخلی چیه؟

همین اول کار پیشنهاد می کنم اول مقاله سئو چیست؟ رو اگه نخوندی کامل بخون بعد برگرد اینجا. طبق همون چیزی که اونجا نوشتم، سئو داخلی یکی از بخش های اصلی سئو هست که شامل هر نکته ی بهینه سازی درون خود سایت میشه و کاربری که وارد سایت شده، می تونه اونو به چشم ببینه.

سوال های زیادی در مورد سئو داخلی یا همون سئو آن پیج (سئو on page) ذهن سئوکار ها یا کارآموزان سئو رو درگیر کرده چون بر خلاف خود سئو، بخش بندی درست و حسابی نداره. بیشتر مقالاتی هم که در گوگل می بینید در مورد پارامترها، نکات، چک لیست و… سئو on-page هست. 

برای اینکه راحت تر جوانب کلی سئو on page رو متوجه بشی، تو این مقاله سعی کردم سئو داخلی رو به صورت بخش های کلی تر بهت توضیح بدم تا بعدا بتونی تو هر کدوم از بحث هاش ریزتر بشی و اطلاعات حرفه ای تری بدست بیاری. (باور کن درستشم همینه!)

فهرست مطالب

سئو داخلی

سئو داخلی مهمه؟

خیلی پیش اومده پرسیدن اصلا سئو on page مهمه؟ خب یکی از 3 بخش اصلی سئو چطور ممکنه مهم نباشه! اگه بخایم مثال بزنیم میتونیم سئو رو یه غذای کامل در نظر بگیریم؛ تولید محتوا میشه همون غذایی که گذاشتیم تو سفره، سئو داخلی میشه ظرف غذا که محتوا درونش قرار گرفته، سئو خارجی یا همون سئو off-page میشه ادویه ها و مخلفاتی که به غذا اضافه میشه و در آخر سئو تکنیکال میشه میزان خوشمزگی و زیبایی غذا. میزان لذتی که فرد از این سفره میبره، میشه نتیجه همه ی این 4 مورد؛ در نتیجه هر کدوم به اندازه خودشون اهمیت دارن. حتی به نظر من تو یکسری مباحث چون کاربر عوامل سئو داخلی رو مشاهده می کنه، سئو on page خیلی مهم تره.

مولفه های سئو داخلی

همانطور که گفتم، متاسفانه سئو آن پیج به صورت بخش بخش نیست که بخایم از روی اهمیت هر کدوم اولویت بندی کنیم. بخاطر همین ما تو اپتیسان لیستی تهیه کردیم که مهمترین و کلی ترین بخش های سئو داخلی رو شامل میشه. اون لیست رو می تونید این پایین ببینید که در ادامه درمورد هر کدوم، کامل صحبت خواهیم کرد.

  • تولید محتوا
  • ساختار سایت و لینک سازی
  • رابط کاربری و طراحی سایت
  • چگالی کلمه کلیدی
  • تگ ها
  • توضیحات متا
  • عکس ها

تولید محتوای مناسب:

بیل گیتس بود که می گفت: محتوا پادشاهه. جمله ای که احتمالا همین الانشم چند بار شنیدید. بحث تولید محتوا اساس کار سایت هست و گستردگی به مراتب بزرگتری نسبت به خود سئو داره. اما تو بحث سئو، تولید محتوا جزء سئو داخلی سایت محسوب میشه. 

تو بحث شروع تولید محتوا در راستای بهینه سازی سئو on page اولین قدم چیدن استراتژی محتواست که مشخص می کنه در 6 ماه بعدی، شما قراره چه مطالبی را در سایتت بارگذاری کنی. 

حتما واست سوال شده خب الان تولید محتوا چه ربطی به بهینه سازی داخلی سایت داره؟ چرا خیلی از مطالب داخل گوگل حتی به تولید محتوا در سئو on page اشاره هم نکردن؟ 

در این مورد باید بگم که تولید محتوای خوب می تونه عوامل دیگه سئو داخلی رو تحت تاثیر قرار بده. برای مثال تو سئو یه بحثی هست به نام bounce rate یا همون نرخ پرش (تجربه کاربری) فارسی خودمون. با تولید محتوای مناسب میشه خیلی راحت کاربر رو داخل سایت نگه داشت و از این روش رتبه سایت رو بهتر کرد. این فقط یه مثال از چندین مزیتی بود که یک محتوای سئو شده داره. 

مهم ترین نکته تو بحث تولید محتوا در سئو داخلی اینه که باید دقت کنی محتوا رو باید برای کاربرت بنویسی نه گوگل. خیلی از سئوکارا، متن هایی رو که می نویسن، فقط خودشون و گوگل می فهمن غافل از اینکه کاملا از هدف دور شدن. رفته رفته هدف خود گوگل شبیه شدن به کاربر هستش. پس دقت کنید که اون داره شبیه آدم میشه و ما نباید شبیه ماشینا بشیم. 

4 نوع محتوا داریم:

  1. متنی 
  2. تصویری 
  3. ویدئویی 
  4. صوتی 

نیازی به توضیح نیست اضافی نیست چون هر کدوم از اسمشون معلومه چین. اما نکته ی مهمی که هست اینه که الان هر چه قدر از محتوای متنی کم تر و از محتواهای دیگه بیشتر استفاده کنی، سئو داخلیت بیشتر می ترکونه.

 

ساختار سایت و لینک سازی:

دیدی وقتی میری تو یه سایت یه دفعه یه کلمه یا جمله آبی می بینی و وقتی روش می زنی میری یه صفحه دیگه، یا تو تلگرام برای عضو شدن تو یه کانال یا گروه تلگرامی رو یه متن آبی میزنی؛ به اون متن های آبی لینک می گن.

کلمه ی لینک یعنی ارتباط چون وقتی لینکی به وجود میاد، ارتباطی مثل یه پل بین دو صفحه شکل میگیره ( اون کلمه یا جمله ای که بهش لینک میزنیم، بهش می گن متن لنگر یا anchor text). تو بحث سئو سایت خیلی راحت میشه تو هر کلمه بین هر صفحه های دلخواه لینک ایجاد کرد اما آیا این کار درسته؟

سایت رو یه ساختمان در نظر بگیرید. این ساختمان می تونه هر چقدر که می تونه اتاق داشته باشه. قسمت پذیرایی ساختمان میشه همون صفحه ی اصلی سایت که باید به همه ی اتاقا چه مستقیم جه غیر مستقیم، راه داشته باشه. این راه ها همون لینک ها هستن. همون در هایی که کاربر رو از یه اتاق به یه اتاق دیگه تو ساختمان هدایت می کنند. در نتیجه باید ساختار و صفحات سایت رو به شیوه درست و هدفدار با استفاده از لینک ها بسازیم. 

 

این یکی از اساسی ترین مولفه های سئو داخلی هست که از همون ابتدا باید رعایت بشه. برای مثال حتما منوی اصلی در بالای هر سایت توجهتونو جلب کرده. ( خانه، درباره ما، ارتباط با ما، خدمات، مقالات و…) یه همچین چیزی. اینا اتاق های اصلی سایت هستن که صفحات دیگه از طریق اینها قراره به صفحه ی اصلی وصل بشن و همینطور ادامه داره. این میشه ساختار سایت که باید با استفاده از لینک سازی داخلی طراحی بشه. 

با لینک سازی درست ما باید به ربات های گوگل بفهمونیم که کدوم صفحه اصلی تر و اولویت بالاتری داره. این فقط تو بحث صفحات سایت نیست بلکه تو ارتباط مقالات و محتواهای منتشر شده هم باید رعایت بشه. اینطوری ربات های گوگل راحت تر صفحات ما رو می خونن و رتبه بهتری بهش می دن؛ تازه کاربر هم راحت تر تمام صفحات سایت را می گرده.

 

رابط کاربری و طراحی سایت:

این مولفه ی سئو داخلی مربوط به تداخل کاربر با سایت میشه. تا حالا شده وارد یه سایت بشی تا چیزی نخونده، ازش خوشت نیاد و بیای بیرون؟ شاید تبلیغاتش زیاد بوده که رو اعصابت راه رفته، شاید فونتش خوانا نبوده یا شایدم نتونستی توش راحت بگردی. همه ی اینا بسته به طراحی سایت و رابط کاربری اون سایت داره. 

یه سئو کار باید با توجه به سلیقه گروه کاربری خود، بهترین رابط کاربری رو طراحی کنه. عوامل زیر باید در این مبحث از سئو on page بهبود پیدا کنند:

 

  • زیبایی بصری 
  • رنگ ها 
  • فونت ها 
  • اندازه المان ها
  • قسمت سرچ 
  • لینک ها و…

چگالی کلمه کلیدی:

در سئو داخلی، خیلی مهمه که از کلمه کلیدی در جای درست و به اندازه درست استفاده کنید. کلمه کلیدی میشه همون کلمه ی هدفی که دوست دارید سایت در اون رتبه بگیره. گوگل با خوندن این کلمات کلیدی هست که متوجه میشه هدف شما چیه. 

قبلا هر چقدر بیشتر کلمه کلیدی میزدی، رتبه بهتری می گرفتی اما الان دیگه به این راحتیا نیست چون گوکل الگوریتم هاشو پیشرفته تر کرده. الان دیگه دقیقا باید بدونی کجا و به چه اندازه ای کلمه کلیدی استفاده کنی. هر جفتشم به محتوای صفحه و هدف از ساخت اون صفحه بستگی داره.

 برای مثال چگالی کلمه کلیدی باید چیزی حدود 1 الی 3 درصد کل متن اون صفحه باشه. این یه استاندارده اما همیشه درست نیست. سئو یه رقابته پس باید همه یا اینا بر اساس رقبای دیگه چیده بشه. 

در مورد مکان قرارگیری کلمه کلیدی هم امروزه در این شرایط گوگل، تگ ها مهم ترین مکان برای قرار گیری کلمه کلیدی هستند. حالا تگ چیه؟ بخش بعدی رو بخون.

 

تگ ها:

منظور از تگ ها، عنوان ها و زیر عنوان ها هستند. امروزه خیلی مهمه که موضوعات داخل صفحه هم برای کاربر و هم برای گوگل اولویت بندی یا بخش بندی بشه. این بخش بندی با استفاده از تگ ها انجام میشه. 6 تگ اصلی وجود داره. ( H1 تا H6 )

بر اساس اعداد، عنوان اصلی h1 شده و دیگر عناوین بر اساس معنا و اهمیتی که دارند، زیر این عنوان قرار می گیرند. 

به عنوان مثال کلمه سئو را در نظر بگیرید. سئو میشه عنوان اصلی یعنی H1، سئو داخلی میشه H2، مولفه های سئو داخلی میشه H3 و همینطور ادامه پیدا می کنه. همانطور که گفتم خیلی مهمه تو این تگ ها کلمه کلیدی به کار رفته باشه مخصوصا تگ های اول و دوم.

توضیحات متا:

بخشی در سئو داخلی برای هر صفحه قرار گرفته که به صورت خلاصه، محتوای اون صفحه رو معرفی کرده و به کاربر نمایش داده میشه؛ این بخش رو با توضیحات متا (تگ توضیحات) میشناسیم. هنوزم که هنوزه من با تعجب خیلی از سایت ها رو میبینم که تگ توضیحات متای صفحات رو ننوشتن. 

 

الگوریتم های گوگل خیلی به این قسمت توجه می کنن و حتما باید کلمه کلیدی توش قرار بگیره.  فقط 150 کاراکتر میشه تو این قسمت نوشت؛ البته میشه بیشتر نوشت ولی در اون صورت به کاربر فقط کمی از آن نشان داده شده و ادامش با … نمایش داده میشه.

2 تا کلمه کلیدی تو توضیحات متا بنویسید کافیه. ولی کم تر نشه چون تو سئو داخلی تاثیر زیادی داره.

 

بهینه سازی عکس ها:

گوگل فعلا مفهوم عکس رو نمی تونه متوجه بشه برای همین ما باید برای هر عکسی که داخل سایت بارگذاری می کنیم، یه متنی تحت عنوان alt تصویر مشخص کنیم.

مثلا شما عکسی از سئو on page  داخل سایت قرار میدید، باید در قسمت alt تصویر متن سئو on page  رو نوشته و به گوگل بفهمونید که این عکس مربوط به سئو داخلی هستش. همچنین دقت کنید که جست و جوی عکس ها بر اساس Alt انجام میشه.

این به کنار، اگه ویدئو رو کنار بزاریم، بیشترین حجم سایت رو عکس هاش می گیرن. عکس ها تاثیر زیادی تو سرعت سایت که یکی از مهم ترین بخش های سئو هست، میزارن. پس باید عکس ها رو بهینه کنیم بعد رو سایت بزاریم.

ابزار های زیادی وجود دارند که خیلی راحت حجم عکس هارو پایین میارن ولی کیفیتش رو نگه می دارن. اینجوری هم می تونیم با حجم خیلی پایین عکسای با کیفیت تو سایت آپلود کنیم و کاربر رو راضی کنیم، هم سرعت سایتمونو حفظ کنیم.

سوالات سئو داخلی

بحث هایی که تو این جا گفتم تماما در سئو on page قرار می گیرن. بحث های دیگه مثل url، نمایش در موبایل، سرعت لود و… در بخش سئو تکنیکال یا مباحثی مثل بک لینک در بخش سئو خارجی قرار می گیرن.

خودت هر کاری بخای می تونی انجام بدی ولی کیفیتش مهمه. اگه دانشش رو داری چرا که نه، ولی اگه نداری بسپار به یه سئوکار حرفه ای. یادت نره هر چی تو این مطلب گفتم، کلیت سئو داخلی بود و هر کدوم جزئیات و نکات خیلی زیادی داره.

هنگام شروع به کار با یک سایت برخی موارد نیاز به یک بار تنظیم دارن مثل ساختار صفحه، HTTPS، بهینه سازی سرعت سایت) و برخی فعالیت‌ها باید هر چند مدت یک بار انجام شوند. حتی اگه رتبه اول نتایج جستجو را هم داشته باشی، باید سئو on page رو در نظر داشته باشی چون سئو یک فرایند دائمیه.

بله. در پروسه سئو شما ابتدا باید سئو on page انجام داده سپس سراغ سئو تکنیکال برید و در آخر سئو خارجی رو انجام دهید.

خب حالا که حسابی در مورد سئو داخلی حرف زدیم بهتره به سئو خارجی هم یه نیم نگاهی داشته باشیم گناه داره. اگه با این مطلب حال کردی بزن رو لینک زیر تا بریم سراغ سئو خارجی

4 در مورد “مولفه های سئو داخلی”

  1. محمد جعفری

    مطلب باحالی بود، خیلی با طریقه نگارشتون حال کردم.
    خودمونی و اصل مطلب رسون.

  2. بهرام کشتکار

    ای کاش یه محتوا بنویسین و توش درباره مقایسه yoast و all in seo pack و rank math بنویسین .

    1. سلام و عرض ادب جناب کشتکار
      بله حتما محتوایی در رابطه با مقایسه این افزونه ها خواهیم نوشت . ولی در کل بین این سه عنوانی که فرمودین پیشنهاد بنده yoast هست .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا