آژانس دیجیتال مارکتینگ اپتیسان

نکات طلایی ایجاد سایت مپ بهینه برای سایت

آموزش ایجاد سایت مپ

دلنشین‌ترین چیز توی دیجیتال مارکتینگ یه برد سریع و آسونه. همه دوس دارن چند تا دکمه رو بزنن و بوم؛ ترافیک سایت منفجر شه. راستش منم برد بزرگ با تلاش کم خیلی برام دلچسبه. سئو یه کار تکنیکیه و شما نمی‌تونی با 4 تا دکمه بمب رو منفجر کنی ولی خب کارهای کوچیکی توی سئو سایت وجود دارن که خیلی آسونن و ارزشش بالایی هم دارن. یکی از اونا، ایجاد سایت مپ XML هستش که برعکس اسمش خیلی هم آسونه. 

انواع روش ریدایرکت لینک
درباره چی قراره بخونیم؟!
برای راهنمایی بهتر ربات‌ها

نقشه سایت ایجاد کنید

تو این مقاله از اُپتیسان هم قراره نکات طلایی ایجاد سایت مپ یا همون نقشه سایت بهینه رو یه طوری بررسی کنیم که بعد از خوندنش آب دستتون باشه، جای زمین گذاشتنش اون رو بنوشین و برین توی نیم ساعت ساخت سایت مپ برای سایت رو انجام بدین و ببینین چه تاثیرات مثبتی روی سایتتون میذاره.

ساده‌ترین بخش سئو

از سایت مپ XML نترس

وقتی به یکی میگم ایجاد سایت مپ XML کاری نداره آسونه، اون فقط از اسمش می‌ترسه و میگه نه این یه کار فوق‌تخصصیه و من باید 2 سال کلاس برنامه‌نویسی برم تا بتونم انجامش بدم. وقتی بعد از شنیدن اسم سایت مپ XML خواستی فرار کنی، اینو بگم که این یه کار اون‌قدر فنی هم نیست و خیلی راحت و سریع می‌تونی ساخت سایت مپ رو با چندتا کلیک انجام بدی. ایجاد سایت مپ XML آسون و رایگانه و تاثیر خیلی خوبی برای سئو سایتتون داره. پس آماده شین که قراره اتوبوس یادگیری ساخت نقشه سایت رو روشن کنیم و تخت‌گاز بزنیم به دل جاده.

ماهیت نقشه سایت

سایت مپ XML چی هست؟

سایت شما یک شهر جدید برای گوگل محسوب می‌شه و شما با ایجاد سایت مپ در واقع یک نقشه راه برای سایتتون می‌سازین و یک نقشه سایت به گوگل میدین که توی سایتتون گم نشه. شما خودتون هم میرین مسافرت بدون اپ نقشه قطعاً گم میشین پس نذارین گوگل توی سایتتون گم بشه. یه نقشه سایت XML درست آماده کنین و از مهمونتون که ربات گوگل هستش به خوبی استقبال کنین.

ساخت سایت مپ برای سئوی سایتتون خیلی مفیده و به گوگل اجازه میده تا صفحات اصلی و مهمتون رو راحت و سریع پیدا کنه. حتی اگه از استراتژی لینک سازی داخلی خوبی استفاده نکرده باشین. ایجاد سایت مپ XML، در واقع ساخت فایلیه که تمام لینک‌های صفحات سایت رو یک‌جا با نظم و ترتیب لیست می‌‌کنه و مطمئن میشه که گوگل راحت اونا رو پیدا و کرال می‌کنه.

فکر نکن که کار سایت مپ با همین تموم میشه. ایجاد سایت مپ XML یک دانشنامه و راهنمای خفن برای ساییتون درست می‌کنه که گوگل راحت می‌تونه به کمک تون ساختار و معماری سایتتون رو درک کنه. هر مدیر سایتی دوس داره گوکل راحت صفحه‌های جدیدش رو کرال کنه و نقشه سایت این کار رو سریع و سریع‌تر می‌کنه و خب راستش دیگه چی از این بهتر؟

ایجاد نقشه سایت xml
نقشه سایت در اصل این شکلیه!
نیاز سایت شما

چه وب‌سایتی نیاز به ایجاد سایت مپ داره؟

گوگل صراحتاً اعلام کرده که ایجاد سایت مپ برای برای سایت‌های خیلی بزرگ با آرشیو کامل، وب‌سایت‌های جدید با لینک‌های خارجی و سایت‌هایی که محتوایی کامل دارن الزامیه. البته به نظر ما هم این حرف گوگل درسته و سایت مپ برای سایت‌های بزرگ به همراه لینک سازی داخلی خیلی تاثیر مثبتی روی کرال سریع‌تر سایت داره. با این‌که ما هم با این حرف گوگل موافقیم اما (همیشه یه امایی وجود داره بچه‌ها) ساخت سایت مپ XML برای هر سایتی می‌تونه مفید باشه و حتی می‌تونیم بگیم که الزامیه.

دلیلش هم واضحه؛ اگه سایت کوچیکی هم داشته باشین، باز هم نیاز دارین که گوگل شما رو راحت‌تر پیدا کنه تا چرخ کسب‌وکارتون بهتر بچرخه.

پیدا کردن لینک‌های هدف

چه صفحه‌هایی رو باید توی ساخت سایت مپ لحاظ کنیم؟

خب سوال مهمی هم این‌جا مطرحه که کدوم صفحه‌ها رو باید توی نقشه سایت بذارین؟ برای رسیدن به جواب این سوال اول از همه به این فکر کنین که دوس دارین مخاطب تو کدوم صفحه‌های سایتتون بره و اونا رو ببینه. خب اینا همون صفحه‌هایی هستن که باید توی سایت مپ قرار بگیرن. اگر دوس ندارین یه صفحه توی نتایج گوگل دیده بشه، باید تگ noindex رو بهش اضافه کنین و بهتره که صفحه‌های noindex رو هم از سایت مپ حذف کنین.

** مثال برای اضافه شدن لینک‌ها به سایت مپ

فرض کنین شما یک سایت جدید دارین. شما ممکنه تگ‌هایی برای بعضی مقالات و محصولاتتون ایجاد کنین. ولی خب اون اولای کارتون شاید هر تگ یه دونه یا دو تا پست بیش‌تر نداشته باشه و خیلی کاربرد خاصی برای کاربر نداشته باشه. این‌جا وقتیه که بهتره که لینک اون صفحه رو از سایت مپ حذف کنین. اصلاً به همین دلیله که توی افزونه‌های YOAST و AISO گزینه‌ای وجود داره که می‌تونین همه صفحه‌های تگ و دسته‌بندی محصول رو راحت به سایت مپ اد یا از اون حذفشون کنین.

البته اگه اون تگ یا دسته محصول براتون خیلی ارزش داره، باید خیلی زود اون صفحه رو با محتوای یونیک و مولتی‌مدیا پرش کنین و از سایت مپ حذفش نکنین.

حالا با تو زمین گوگل بازی کنید.

گوگل رو مجبور کنین سایت مپ رو پیدا کنه!

خب الان که خوب با سایت مپ آشنا شدین، معلومه که دوس دارین گوگل هرچه سریع‌تر سایت مپ شما رو پیدا کنه. به همین دلیل هم باید اون رو توی سرچ کنسول اضافه کنین. شما می‌تونین در بخش سایت مپ اون رو راحت پیدا کنین. این مسئله باعث میشه که بفهمین گوگل همه صفحه‌هایی که می‌خوین رو ایندکس کرده یا نه. اگه صفحات زیادی از سایت مپ کرال و ایندکس نشدن بهتره که یه فکری به حالشون بکنین. چون احتمالاً یه خطایی هست که نمیذاره صفحه‌ها ایندکس بشن. شاید هم نیازه یه فکری به حال لینک سازی داخلی سایتتون بکنین.

آموزش ساخت نقشه سایت
سایت مپ رو دست کم نگیرید!

اهمیت ساخت سایت مپ چیه؟

ممکنه از خودتون بپرسین که چرا نقشه سایت مهمه؟ بدونین که به نفعتونه که خوب اهمیت سایت مپ رو درک کنین. هدف هر سایتیه که از گوگل کلی ترافیک و ورودی مجانی بگیره. کلی پارامتر هست که گوگل بر اساس اونا سایت‌ها و صفحه‌ها رو رتبه‌بندی می‌کنه. مهم‌ترین عاملش هم ایندکس‌پذیری صفحه

بیش از 200 عامل رتبه بندی موتورهای جستجو وجود دارد که رتبه بندی یک صفحه وب را در موتورهای جستجو تعیین می کند. با این حال، مسلماً بزرگترین عامل ایندکس پذیری یک صفحه هستش. خب اگه گوگل صفحه رو ایندکس نکنه، طبیعیه که جایی تو SERP به اون صفحه تعلق نمی‌گیره. همینجاست که اهمیت سایت مپ رو خیلی خوب و با پوست و استخون درکش می‌کنین. سایت مپ کاری می‌کنه که ربات‌های گوگل خیلی راحت بتونن صفحه‌ها رو کرال کنن و بعدش هم که باس تلاش کنین توی SERP بالا و بالاتر برین. جدا از اینایی که گفتیم، سایت مپ مثل یک آلارم هم عمل می‌کنه و هر تغییری توی سایتتون و ساختارش رو به گوگل اطلاع میده. دیگه چی از این بهتر؟

ایجاد سایت مپ ساده

بهترین روش بهینه سازی سایت مپ

تا اینجای مقاله مفهوم و اهمیت سایت مپ XML رو کامل بررسی کردیم. دیگه وقتشه بریم سراغ یه کار پرکتیکال و عملی و ببینیم چطوری میشه یه سایت مپ بهینه رو تولید کرد.

ایجاد سایت مپ می‌تونه به صورتی دستی و اتوماتیک انجام بشه. راستش توصیه همه افراد پیشرفته اینه که سایت مپ رو دستی ایجاد نکنین. در وادقع بهترین روش بهینه سازی سایت مپ به صورت اتوماتیک هستش. تصور کنین شما قراره کل URLهای سایت رو تو یه فایل txt یا xml کپی کنین. پس ایجاد سایت مپ دستی جدا از این‌که کلی وقتتون رو می‌گیره، احتمال زیادی هم برای خطا داره.

ایجاد سایت مپ با افزونه

افزونه‌های رایگان ساخت سایت مپ و افزونه‌های پولی سئو مثل Yoast و AISO بهترین گزینه برای بهینه سازی اتوماتیک سایت مپ محسوب میشن. جدا از اینا سایت مپ قراره هر تغییری توی سایت رو به گوگل اطلاع بده و در واع شما باید بعد هر تغییری مثل انتشار محتوا یا تغییر تو صفحه‌ها انجام میدین، باید زود برین لینک رو توی سایت مپ کپی کنین.

شاید اگه حرفه‌ای باشین بگین که خب من با Screaming Frog گزارش کل لینک‌ها رو می‌گیرم و به صورت دستی سایت مپ رو درست می‌کنم و توی سرچ کنسول اضافه می‌کنم. جواب منم اینه که خب چه کاریه وقتی All in one SEO سریع این کار رو به بهترین نحو ممکن براتون انجام میده. اگه می‌تونی قانعم کنی که سایت مپ دستی بهتره، توی کامنتا برام بنویس تا یه گپ تخصصی باهم بزنیم و ببینیم چند چندیم.

سخن پایانی

با همراهان اپتیسان

نقشه سایت بخش مهمی از استراتژی کلی سئو هستش. با ایجاد سایت مپ میشه به خزنده‌های گوگل فهموند که کجای سایت رو بگردن و کرال کنن. خب این یعنی کرال و ایندکس سریع‌تر و در ادامه هم رتبه بهتری توی SERP به دست آوردن. ابزارهایی هم هستن که راحت می‌تونین با اونا سایت مپ رو بررسی کنین و خطاهاش رو متوجه بشین. راستش تا جایی که در توانم بود سعی کردم توی این مقاله اهمیت سایت مپ رو بهتون بگم تا متوجه بشین که به باید ساخت سایت مپ رو جدی بگیرین و حتماً به بهترین شکل انجامش بدین.

ما توی اُپتیسان تخصصمون سئو هستش و با تمرکز بالایی داریم روی مبانی سئو، بهترین روش‌ها و استراتژی‌های به‌روز کار می‌کنیم تا بتونیم سئو رو به آسون‌‌ترین شکل ممکن توضیح بدیم. اگه کسب‌وکار آنلایتون فروش نداره یا دوس دارین یه کسب‌وکار آنلاین رو به صورت اصولی شروع کنین، باید همین الان با شماره زیر  تماس بگیرین و فرایند سئو حرفه‌ای رو شروع کنین یا تو صفحه خدمات سئو درخواست مشاوره رایگان بزارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا