آژانس دیجیتال مارکتینگ اپتیسان

6 بعد اصلی دیجیتال مارکتینگ پزشکی + هزینه

هزینه دیجیتال مارکتینگ پزشکی

وقتی ازم سوال می کنن که شغلت چیه؟ میگم دیجیتال مارکتینگ کار می کنم. خیلی وقت ها پیش اومده که طرف با تعجب می پرسه یعنی چی کار می کنی؟ اونجاست میشینم کامل بهش توضیح میدم. الانم میخوام همین کارو براتون بکنم چون قراره امروز مفصل در مورد دیجیتال مارکتینگ پزشکی صحبت کنیم.

دیجیتال مارکتینگ به هر بازاریابی برای محصولات یا خدمات می گن که با استفاده از دستگاه های دیجیتال یا به قول خودمون الکتریکی انجام میشه. اینو من نمی گما، نیل پتل که یکی از بزرگ ترین دیجیتال مارکتر های دنیاست میگه. دیجیتال مارکتینگ پزشکی هم همینطوره یعنی با استفاده از ابزار های الکتریکی و دیجیتالی اقدام به تبلیغ یا برند سازی پزشک مربوطه یا مطب مورد نظر میشه.

درباره چی قراره بخونیم؟!
کاربردش چیه؟

کاربرد دیجیتال مارکتینگ پزشکی چیه؟

امروز نمی خوام براتون حرفای تکراری بزنم که دنیا به سمت دیجیتال مارکتینگ داره میره و هر کی فعالیت نکنه عقب می مونه و… . چون خودتون اینارو بهتر از من میدونید و کسی هم تو درست بودنش شک نداره. امروز میخوام یه سری آمار رسمی و معتبر بهتون بگم تا خودتون ببینید باید دیجیتال مارکتینگ مارکتینگ پزشکی رو شروع کنید یا نه؟

  • 80 درصد افراد و بیماران، سوال های پزشکی خودشونو در اینترنت جستجو می کنن.
  • 72 درصد از کاربران اینترنتی در یک سال گذشته، حداقل یه بار دنبال اطلاعات پزشکی در اینترنت بودن.
  • 40 درصد از بیماران گفتن که اطلاعاتی که از شبکه های اجتماعی و اینترنت پیدا کردن، تو روند درمان بهشون کمک کرده. 
  • 90 درصد هم سن و سالای خودم یعنی 18 تا 24 سال به اطلاعات موجود در دنیای دیجیتال اعتماد دارن.
  • یه آمار جالب میگه که 19 درصد از افرادی که گوشی دارن، حداقل یه اپلیکیشن سلامت داخل گوشی هاشون دارن. 
  • 54 درصد از بیماران وقتی که پزشکان به دنبال توصیه‌های پزشکی از طریق جوامع آنلاین برای درمان بهتر مشکلات آن‌ها باشن، احساس راحتی بیشتری می‌کنن.
  • 31 درصد از پزشکان حرفه ای از دیجیتال مارکتینگ پزشکی استفاده می کنن. 
  • 41 درصد از افراد برای انتخاب تجهیزات پزشکی خاص خود، پزشک و بیمارستان، از وب سایت ها و شبکه های اجتماعی استفاده کردن.
  • حدود 60 درصد از پزشکان میگن که شبکه‌های اجتماعی در ارائه خدمات پزشکی به بیماران‌شان تاثیر مثبت گذاشته.
دیجیتال مارکتینگ پزشکی

این آماری که بهتون گفتم کاملا واقعیه و می تونید خودتون از صحتش اطمینان پیدا کنید. البته بدون تحقیق هم شرایط دنیا خودش این آمار رو ثابت می کنه. در کل این آمار دیگه حرفی واسه گفتن نمیزاره و این رو به ما نشون میده که پزشکان عزیز در وهله ی اول برای صلاح بیماران و کمک به آن ها و در وهله ی دوم برای منافع خود باید اقدام به انجام دیجیتال مارکتینگ پزشکی کنن. 

اولین قدم

نکات مهم در شروع دیجیتال مارکتینگ پزشکی

قبل از اینکه بخوایم شروع به انجام دیجیتال مارکتینگ پزشکی کنیم، باید یه سری مباحث رو بررسی کنیم. بالاخره الکی نیس که باید با فکر جلو رفت. تو این بخش می خوام تجربه های گروه دیجیتال مارکتینگ اپتیسان در شروع دیجیتال مارکتینگ پزشکی رو بهتون بگم. 

بنچمارک دقیق

بررسی رقبا در دیجیتال مارکتینگ پزشکی مهمه!

از هر تکنیکی که واسه دیجیتال مارکتینگ پزشکی بخواید استفاده کنید، مطمئنا رقبای همیشه در صحنه، وجود دارن. البته فقط نباید جنبه منفی ماجرا رو دید چون رقبا می تونن خیلی به ما تو روند دیجیتال مارکتینگ پزشکی کمک کنن. بالاخره اونا زود تر از ما شروع کردن و یه سری تجربه هایی از خودشون باقی گذاشتن. شما با بررسی رقبا می تونید نحوه کار رو متوجه بشین و خودتونم سعی کنید بهتر از اونا عمل کنید. 

از طرف دیگه باید رقبا کامل بررسی بشن تا ببینیم در چه رقابتی به سر میبریم. داریم با 10 تا دونده حرفه ای مسابقه میدیم یا 15 تا دونده معمولی. با این کار میشه جوانب کار و انتظاراتو فهمید و استراتژی های دیجیتال مارکتینگ پزشکی رو به نحو احسن چید. خلاصه که برای شروع دیجیتال مارکتینگ پزشکی باید ابتدا رقبا را بررسی کرد تا بتوان استراتژی های لازم رو تعیین کرد.

بررسی بستر

شرایط بستر دیجیتال چطوریه؟!

موردی که در کنار رقبا باید قبل از استارت دیجیتال مارکتینگ پزشکی بررسی کرد، شرایط و فضای دنیای دیجیتاله. دنیای دیجیتال هم همواره در حال تغییره و استراتژی های دیجیتال مارکتینگ پزشکی باید بر اساس شرایط کنونیش چیده شود.

البته نکته ی مهمی که هس اینه که باید آینده نگری هم کنید. در واقع اونی برندس که بتونه بهتر از بقیه شرایط بستر های دیجیتالی مثل گوگل، شبکه های اجتماعی و… رو بسنجه و پیش بینی کنه. 

حتما با خود می گویید که خب این کار هر کسی نیست؟ کاملا درسته. پیش بینی کردن شرایط و تصمیم گیری در خصوص روند اجرایی دیجیتال مارکتینگ کار هر کسی نیست که. برای همینه که پزشکان معمولا برای برند سازی و تبلیغات خود به سراغ متخصصین مارکتینگ و گروه های دیجیتال مارکتینگ مثل اپتیسان مراجعه می کنن.

ما در اپتیسان با تجربه و علمی که در خصوص دیجیتال مارکتینگ پزشکی داریم، می تونیم کاملا شرایط حوزه پزشکی را در دنیای وب و دیجیتال بررسی کنیم و با پیش بینی های لازم روند اجرایی را تدوین کنیم. برای مشاوره با گروه اپتیسان می تونید به صفحه مشاوره مراجعه کنید.

تخصص مهمه!

تخصص پزشک در بازاریابی دیجیتال باید دقیق باشه.

نقشه راه دیجیتال مارکتینگ پزشکی با توجه به تخصص های مختلف پزشکی، فرق داره. مثلا واسه یه دندونپزشک باید یه جور مارکتینگ کرد  و واسه یه فیزیوتراپ یه جور دیگه. وقتی تخصص تغییر پیدا می کنه، شرایط بستر های دیجیتالی و رقبا هم تغییر می کنن. پس باید ابتدا تخصص پزشک یا کلینیک نیز بررسی بشه. 

شناسایی مخاطب

بررسی جامعه هدف پزشک

یکی از مهم ترین نکات در آژانس دیجیتال مارکتینگ برای شروع یک پروژه، مخاطبان هدفه که در دیجیتال مارکتینگ پزشکی بیشتر بیماران هستن. (چرا گفتم بیشتر؟ چون بالاخره افرادی هم هستن که برای تحقیقات خود، اطلاعات عمومی و… به دنبال اطلاعات پزشکی هستن.) برای اینکه بتونیم بهترین دیجیتال مارکتینگ پزشکی رو اجرا کنیم، باید ببینیم برای چه کسانی قراره محتوا تولید کنیم و جذبشون کنیم.

 مشخصه که بیماران هدف اصلی دیجیتال مارکتینگ پزشکی هستن ولی با این حال باید به موارد دیگه ای هم فکر کرد. مثلا چه نوع بیماری دارن؟ بیماریشون خطرناکه یا سطحیه؟ چقدر به مطالب داخل دنیای وب و دیجیتال اطمینان دارن؟ و مواردی تخصصی تر که باید حتما قبل از شروع کار مشخص شود.

قیمت دیجیتال مارکتینگ پزشکی
سرمایه اولیه

بررسی زمان و هزینه لازم برای دیجیتال مارکتینگ پزشکی

بعد از اینکه این نکات رو بررسی کردیم، می تونیم هزینه و زمانی که نیاز داریم رو متوجه بشیم. مثلا هر چقدر رقبا قوی تر باشن مسلما باید وقت و هزینه بیشتری برای دیجیتال مارکتینگ پزشکی بشه و برعکس. تازه اینکه کدوم بخش از دیجیتال مارکتینگ قرار باشه فعالیت بشه روی قیمت و هزینه تاثیر داره.

قراره فقط طراحی سایت باشه و سئو سایت صورت بگیره، یا نه شبکه های اجتماعی و … هم فعالیت بشه؟ تمام بخش های دیجیتال مارکتینگ پزشکی رو در ادامه همین مطلب با هم بررسی می کنیم. فعلا فقط در این حد بگم که بعد از بررسی تمام این عوامل میشه هزینه و قیمت رو برآورد کرد.

چه بخش‌هایی مهمه؟!

ابعاد دیجیتال مارکتینگ پزشکی

دیجیتال مارکتینگ پزشکی میتونه تو بستر های مختلف از دنیای دیجیتال انجام بشه. بستر های زیادی هست ولی خب همشون جواب نیستن و باید دید کدوم بستر بهتر از همه نتیجه میده. در ادامه بهترین بستر ها و بخش های دیجیتال مارکتینگ پزشکی رو بهتون معرفی می کنم. 

ساختن سایت

طراحی سایت در دیجیتال مارکتینگ پزشکی

بهترین و مهم ترین بستر تو دیجیتال مارکتینگ پزشکی، طراحی سایت پزشکی محسوب میشه. طبق آماری که در ابتدا بهتون گفتم گوگل بیشترین استفاده کننده رو داره و معمولا اولین گزینه بیماران برای بر طرف کردن نیازشونه.

برای همین داشتن یک سایت پزشکی عالی در گوگل می تواند محکم ترین قدم تو دیجیتال مارکتینگ پزشکی باشه. طراحی سایت پزشکی مزایای زیر رو داره:

  • دسترسی به بیماران به صورت آنلاین
  • اطلاع رسانی سریع تر به مراجعین
  • شناخت شدن پزشک در فضای آنلاین
  • پرسش و پاسخ آنلاین
  • رضایت بیشتر مراجعین
  • کاهش زمان و هزینه
  • کسب اعتبار برای پزشک
  • ایجاد فضای تعاملی با مخاطب

نکته‌ای که هست اینه که رقابت در سطح وب و گوگل بسیار بالاست و با یک سایت معمولی نمیشه به نتیجه رسید. برای همین باید یک سایت حرفه ای طراحی شود.

سئو و بهینه‌سازی

سئو سایت پزشکی هم مهمه!

وقتی یه سایت پزشکی برای دیجیتال مارکتینگ پزشکی طراحی شد، باید به فکر این بود که از این سایت نتیجه گرفت. برای اینکه بتونیم تو صفحه نتایج گوگل دیده بشیم باید سایت رو سئو کنیم. سئو کردن سایتم یعنی اینکه بهینش کنیم تا رتبه بهتری بگیره. یه نگاه به آمار زیر بندازید تا کامل براتون روشن بشه.

  • هر روز خدا بیشتر از 6 میلیارد جستجو در اینترنت انجام میشه و همینجوری زیاد تر هم میشه. 
  • از این 6 یا 7 میلیارد سرچ، 92 درصدشون از نتایج صفحه اول استفاده می کنن.

سئو سایت پزشکی مزایای زیر رو تو دیجیتال مارکتینگ پزشکی داره:

  • بازدید از سایت رو زیاد می کنه
  • نیازی نیست واسه تبلیغات اضافی و بی اثر هزینه کنید
  • براتون برند سازی می کنه و شما رو نزد مردم محبوب می کنه
  • اعتماد سازی و شهرت براتون میاره
  • کاربر فقط بازدید نمیکنه بلکه به شما مراجعه می کنه
  • درآمدتونو بیشتر می کنه 
  • مدیریت آسون تر بیمار هارو براتون ممکن می کنه
  • و خیلی از موارد دیگه
سوشال مدیا چی پس؟!

از شبکه های اجتماعی در دیجیتال مارکتینگ پزشکی غافل نشید!

یکی دیگه از بهترین بسترهای دنیای دیجیتال مخصوصا برای دیجیتال مارکتینگ پزشکی، شبکه های اجتماعی هستن. شبکه های اجتماعی جدیدا خیلی محبوب شدن و کل دنیا دارن ازش استفاده میکنن. درسته اون اوایل واسه تفریح و لذت بیشتر بودن ولی بعد یه مدت حضور کسب و کار ها توشون بیشتر شد و تبلیغات زیادی صورت گرفت. 

خوبی که شبکه های اجتماعی واسه دیجیتال مارکتینگ پزشکی دارن اینه که خیلی راحت میتونن شما رو به کاربر یا همون بیماران وصل کنن. هزینه ی زیادیم واسه فعالیت تو شبکه های اجتماعی لازم نیست.

البته اگه بخواید حرفه ای عمل کنید و نتیجه بگیرید، باید هزینه کنید تا بتونید بهتر از رقبای زیادی که تو این شبکه ها هستن، عمل کنید. بهترین شبکه های اجتماعی واسه دیجیتال مارکتینگ پزشکی رو تو لیست زیر براتون آوردم:

  • اینستاگرام 
  • لینک دین 
  • یو تیوب 
  • فیس بوک 
  • آپارات 
  • توییتر 
  • تلگرام
هزینه دیجیتال مارکتینگ پزشکی

مزایای فعالیت تو شبکه‌های اجتماعی مثل مواردی که گفتم هم تو لیست زیر نوشتم: 

  • کار باهاشون آسون تره 
  • هزینش کم تره 
  • زودتر نتیجه میده 
  • دسترسی بیمار به اطلاعات راحت تره
  • ارتباط پزشک با بیمار بیشتره
محتوا خوب بنویسید.

تولید محتوا در حوزه پزشکی حرف اول رو میزنه.

یکی از مهم ترین بخش ها در دیجیتال مارکتینگ پزشکی، بحث تولید محتواست که خیلی گسترده تر از چیزیه که به نظر میرسه. تو هر ۳ ابزاری که بالا توضیح دادم، باید تولید محتوای پزشکی انجام بشه تا بتونن نتیجه بگیرن. اصلا یه جمله بگم براتون. دیجیتال مارکتینگ بدون محتوا وجود نداره. تو هر بخش از دیجیتال مارکتینگ پزشکی باید تولید محتوا صورت بگیره‌. اونم به بهترین شکل ممکن. 

تولید محتواست که نیاز کاربر رو رفع میکنه. تولید محتواست که کاربر رو جذب میکنه. تولید محتواعه که بین پزشک و بیمار ارتباط برقرار میکنه‌. تولید محتواعه که تو سئو سایت پزشکی رتبه میاره. تولید محتواعه که تو شبکه های اجتماعی بازدید کننده جذب میکنه و… .

یه گروه دیجیتال مارکتینگ حرفه ای خوب میدونه که باید سرمایه زیادی واسه تولید محتوا بکنه. اصلا نقطه تمایز تو کیفیت محتوای پزشکیه. مطمئن باشید اگه بیمار فقط یک بار نیازش از طرف محتوای شما بر طرف شه، مراجع دائمی شما میشه.

خلاصه که زیاد سرتونو درد نیارم، تولید محتوا اگه خوب انجام شه، دیجیتال مارکتینگ پزشکی هم به احتمال خیلی زیاد نتیجه میگیره اما اگه محتوای پزشکی خوب نباشه، دیجیتال مارکتینگ پزشکیم صد در صد نتیجه نمیگیره. 

ارسال ایمیل!

ایمیل مارکتینگ هم جواب میده.

یکی از ترفند‌های دیجیتال مارکتینگ که سالیان ساله ازش استفاده میشه ایمیل مارکتینگه ولی واسه دیجیتال مارکتینگ پزشکی ازش استفاده نمیکنن متاسفانه. در حالی که میشه خیلی خوب با استفاده از ایمیل مارکتینگ نتیجه گرفت. 

تو این ترفند میشه با فرستادن ایمیل به افراد زیادی پزشک و کلینیک مربوطه رو تبلیغ کرد. ایمیل از قدیمی ترین ابزار های دیجیتال است که در کل دنیا کاربرد داشته و از پایه های دیجیتال مارکتینگ است.

در دیجیتال مارکتینگ پزشکی میشه خیلی خوب از ایمیل استفاده کرد تا برندسازی خوبی برای پزشک انجام داد. گروه اپتیسان با مهارت و تجربه ای که در ایمیل مارکتینگ داره میتونه از این طریق هم شما رو به چیزی که میخوادید برسونه.

تبلیغات دیجیتال

در دنیای دیجیتال مارکتینگ تبلیغ کنید.

یکمی از خوب بودن رقبا تو ابتدای مقاله بهتون گفتم. اینجا هم میخوام بگم که می تونیم رقبا رو به یاور تبدیل کنیم. با استفاده از رقبا میتونیم خودمون رو تبلیغ کنیم. مثلا تو سایت های مرتبط با انتشار رپورتاژ، سایت خودمونو تبلیغ کنیم. یا با همکاری با پیج های مرتبط تو اینستاگرام صفحه خودمونو به فالورای رقبا نشون بدیم‌ و… . 

حتی میشه با فعالیت تو انجمن های مختلف اقدام به برند سازی و تبلیغ کنیم. فقط کافیه استراتژی و برنامه خوبی برای دیجیتال مارکتینگ پزشکی داشته باشیم.

خدمات دیجیتال مارکتیگ پزشکی
هزینه‌ش چقدره؟!

هزینه دیجیتال مارکتینگ پزشکی چقدره؟

یکی از مهمترین موضوعاتی که در اجرای دیجیتال مارکتینگ پزشکی باید بهش توجه بشه، هزینه این کار هست. البته که این کار بخش‌های متنوع و زیادی داره و هرکدام از این موارد موجب هزینه‌های دیگه‌ای خواهند شد. پس در ادامه با ما همراه باشید تا چند تا از این موارد رو بررسی کنیم.

خود تیم چقدر میگیره؟!

اولین عامل در قیمت دیجیتال مارکتینگ پزشکی تیمه!

اولین عاملی که تاثیرگذار بسیاری بر هزینه دیجیتال مارکتینگ پزشکی میزاره، تیم دیجیتال مارکتینگ است. امروزه افراد زیادی در این زمینه فعالیت می کنند و قیمت پیشنهادی آن ها بر اساس میزان تجربه، رزومه در دسترس و… است. 

هزینه سایت

هزینه‌های مرتبط با سایت چقدره؟

دومین عامل موثر روی هزینه دیجیتال مارکتینگ پزشکی موارد مرتبط با سایت پزشکی هست. طراحی سایت که خود علاوه بر هزینه طراحی، شامل هزینه دامنه و هاست هم میشود و در ادامه هم که موضوع سئو سایت است که با هدف‌گذاری‌های مختلف این هزینه هم تغیر خواهد داشت.

تجربه اختصاصی

ایجاد ui/ux اختصاصی قیمت دیجیتال مارکتینگ پزشکی رو تغییر میده.

شاید شما هم تا به حال این تجربه را داشته باشید که وارد یک سایت شده اید و از طاهر و چیدمان خدمات سایت بسیار راضی بوده باشید. هر چه ظاهر سایت شما زیباتر باشد، افراد بیشتری جذب خدمات موجود در سایت شما می شوند. بنابراین نقش بسیار مثبتی بر تبلیغات می گذارد.

مواردی که نقش مثبتی بر تبلیغات دارند، بر هزینه دیجیتال مارکتینگ نیز تاثیر بسیاری می گذارند.

نوع فعالیت سوشال مدیا!

میزان فعالیت شبکه‌های اجتماعی روی هزینه تاثیر داره.

تعداد شبکه‌های اجتماعی برای فعالیت دیجیتال مارکتینگ پزشکی و همینطور میزان پست‌ها و تعداد محتوایی که قرار است منتشر شود، تاثیر زیاد و چشمگیری روی هزینه دیجیتال مارکتینگ پزشکی خواهد داشت.

فیلم و عکس اختصاصی

تولید محتوای تصویری اختصاصی هم مهمه!

همکاری با یک تیم متخصص برای عکاسی و فیلمبرداری اختصصای تاثیر مهمی روی قیمت نهایی دیجیتال مارکتینگ پزشکی خواهد داشت و این مورد هم به خودی خود بخش زیادی از سرمایه شما را میطلبد.

سخن پایانی

تو این مقاله سعی کردیم تا مهمترنی نکات در دیجیتال مارکتینگ پزشکی رو براتون بررسی کنیم و بتونیم یه دید اجمالی به شما بدیم تا شاید در مسیر پیش‌روی خودتون رو دقیق‌تر و بهتر قدم بردارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا