هوش مصنوعی و مخصوصاً ChatGPT تبدیل به چیزایی شدن که دیگه نمیتونین ازشون فرار کنین و هرجا برین نقل مجلس بحث داغ Ai هستش. ما تو اُپتیسان به Ai میگیم هوش انسانساخته و اون رو یه چیز جدا از انسانها نمیدونیم. ChatGPT از همون روز اول قرار بود کار ما محتوانویسها رو کنسل کنه و ما رو از نون خوردن بندازه. راستش وقتی به کمک Ai و ChatGPT میشه تو چند دقیقه کلی متن تولید کرد این نگرانیها هم الکی نیستن و خیلیها نگران این پدیده بودن که سالها قرار بوده بیاد و زمام امور رو دست بگیره و کلی آدم رو بیکار کنه.
پنالتی محتوای هوش مصنوعی توسط گوگل
خب اینجا یه سوالی که خیلی پرسیده شده اینه که آیا گوکل محتوای هوش مصنوعی رو جریمه میکنه یا چی؟ ما هم تو این مقاله از اُپتیسان قراره یه بررسی کلی روی محتوای هوش مصنوعی داشته باشیم و جواب این سوال رو از زوایای مختلف بررسی کنیم. پس حالا که هوش مصنوعی خیلی از آدما از جمله من رو از کار بیکار کرده (الکی) بریم ببینیم که نظر گوگل درموردش چیه.
گوگل در مورد محتوای هوش مصنوعی چی میگه؟
گوگل در مورد محتوا فقط روی کیفیت و کپی نبودن پافشاری میکنه. رباتهای گوگل در واقع غولهای جستجوگری هستن که برای هر موضوعی، فقط و فقط به دنبال محتوای مرتبط و با ارزش هستن تا بتونن بهترینها رو به کاربرها برسونن. خب طبیعی که سیاست گوگل در قبال هوش مصنوعی روی همین اصل سواره و یک نظر 0 یا 100 روی محتوای Ai نداده. راستش اگه بتونین محتوای یونیک و با ارزش رو به هر طریقی تولید کنین، گوگل شما رو پیدا میکنه.
گوگل خیلی راحت گفته که تمرکزش روی کیفیت محتوا هستش نه طوری که محتوا تولید میشه. این برای گوگل هم جواب داده و ادعا میکنه که سالهاست تونسته با همین سیستم، نتایج قابل اعتماد و باکیفیتی رو ارائه بده.
راستش سالهاست که هوش مصنوعی داره وضعیت آب و هوا و نتیجه بازیهای ورزشی رو تولید میکنه و گوگل هم مشکلی باهاشون نداشته.
پس هر کسی اگه میتونه به کمک هوش مصنوعی هم محتوای با ارزشی رو تولید کنه، گوگل ازش استقبال میکنه. چون گوگل فقط دنبال کیفیت و ارزشه. به نظر خود من هم هوش مصنوعی میتونه بیان جدیدی رو ارائه بده و خلاقیت افراد رو تقویت کنه. پس مشکلی نیست که به عنوان یه ابزار از Ai کمک بگیریم و یه مقاله خفن بنویسیم.
- حالا خود من به Ai اجازه میدم که 0 تا 100 مقاله رو برام بنویسه؟ به هیج وجه
- تو نوشتن مقاله ازش کمک میگیرم؟ 100 درصد
کیفیت محتوای Ai
خب اگه بخوایم با خودمون روراست باشیم، باید بگیم که محتوایی که Ai تولید میکنه کیفیت پایینی داره و گوگل هم متوجه این کیفیت پایین میشه. ولی گوگل هیچجایی اعلام نکرده که کمک گرفتن و استفاده از هوش انسانساخته ممنوعه!
کیفیت یه محتوا، بر اساس ارزشی که به کاربر میده، سنجیده میشه. وقتی محتوا با ارزش و مرتبط باشه، واقعاً هیچ دلیلی نداره که گوگل اون رو رد کنه و یا بخواد جریمش کنه. مخصوصاً که خیلی از سایتهای خبری میتونن به کمک Ai در لحظه ارزش خوبی برای کاربرا تولید کنن. نمونش هم زودتر گفتیم که نتیجه بازی فوتباله که گوشیمون از تلویزیون هم زودتر متوجه میشه یه تیم گل زده.
ارتباط محتوای هوش مصنوعی و سئو
خب وقتی شما روی یه سایت کار میکنین و مقاله آپلود میکنین، باید اهمیت زیادی به سئو بدین. راستش محتوای Ai خیلی تاثیری روی سئو سایت نداره ولی (همیشه یه اما وجود داره بچهها) این کیفیت و ارتباط محتوا هستش که رتبه اون رو در SERP تعیین میکنه. برای بار هزارمه که میگم ارزش و ربط موضوعی محتوا هستش که رتبش رو تعیین میکنه نه اینکه اون محتوا رو کی یا چی نوشته.
به همین دلیله که الگوریتمهای گوگل وبسایتها رو به دلیل استفاده از محتوای هوش مصنوعی جریمه نمیکنه. ولی خب وقتی محتوای Ai رو یه محتوای بیکیفیت میشناسه، بهتره که روش اصلی و پایه محتوای ما هم بر اساس هوش مصنوعی نباشه.
برای همینه که احتمالاً وبسایتی هر روز داره یه مقاله Ai نوشته رو آپلود میکنه کمکم میبینه که خبری از رتبه و صفحه اول نیست. ولی این یعنی دوست عزیز محتوات کیفیت نداره و ربطی به پنالتی یا جریمه از طرف گوگل نداره. وگرنه تو جای درستش، هوش مصنوعی خیلی هم خوبه و این من نویسنده هستم که باید تعیین کنم هوش مصنوعی تو چیزی که خوبه کمکم کنه، نه اینکه کل سکان کشتی رو بدم دست Ai و وقتی کل رتبههام رو از دست دادم، بندازم تقصیر هوش مصنوعی.
تحول محتوا با هوش انسانساخته
Ai یه کاری کرده و یه آپشنی به مارکت اضافه کرده که میشه به کمک اون محتوا رو با سرعت بیشتری تولید کرد. ولی خب مهمترین نکته اینه که درک کنیم چهجوری هوش مصنوعی میتونه به ما کمک کنه تا بتونیم به رتبههای بهتری در SERP برسیم. محتوای بیکیفیت شما رو پایین و پایینتر میفرسته.
پس بیاین با هم یه بار دیگه دوره کنیم. هدف اصلی گوگل پیدا کردن محتوای با کیفیت و مرتبط به موضوعه و میخواد به من و شما ارزش بده که هر روز هرچی خواستیم فقط بریم سراغ خودش. کاری هم نداره که Ai نقشی تو اون محتوا داشته یا نه. این وسط چی مهمه؟ فقط و فقط تمرکز روی کیفیت محتوا و بس.
پس اگه روی نیاز و علاقه کاربر تمرکز کنین، دیگه استفاده از هوش مصنوعی هم مشکلی ایجاد نمیکنه. از طرفی شما هم اگه بتونین یه Prompt خوب به هوش مصنوعی بدین، تا بتونه رفتار کاربر رو تحلیل کنه، شاید هم یه کاری کنه که صاف برین صفحه 1 گوگل.
محتوای تکراری با Ai
یکی از مشکلاتی که محتوای Ai احتمال داره براش پیش بیاد، تکراری بودن و داپلیکیت شدن متن هستش. به هر حال هوش مصنوعی با یه الگوریتمی کار میکنه و ممکنه به چند نفر در مورد یک موضوع محتوای یکسانی تحویل بده.
خود هوش مصنوعی که نه ولی این اتفاق قطعاً جریمه داره! پس سعی کنین از ابزارهای آنلاین استفاده کنین و حتماً اصل بودن متنتون رو قبل از آپلود روی سایت چک کنین. البته شما اگه پرامپت درستی و دقیقی به هوش مصنوعی بدین، احتمال کپی بودن متن خیلی کمتر میشه. چون Ai توانایی این رو هم داره که بر اساس لحن و صدای برند شما محتوا رو تولید کنه. دیگه چی از این بهتر؟
نحوه استفاده درست از محتوای هوش مصنوعی
هوش مصنوعی این روزا به معنای واقعی یک Game Changer محسوب میشه و میتونه اون برگهای باشه که ورق بازی رو به نفع شما برگردونه. البته برای این باید حتماً طرز استفاده درست از اون رو خوب درک کنین. حالا قراره نکاتی رو بررسی کنیم که به کمک اونها میتونین محتوای مفیدی رو به کمک Ai تولید کنین.
ترکیب Ai و نگارش انسان
هوش مصنوعی خوبه ولی به نظر من بهتره شما خودتون پشت فرمون بشینین و بذارین Ai نقشهخونتون باشه. ویرایش محتوای Ai میتونه متن رو از حالت ماشینی بودن خارج و غلطهای احتمالی نگارشی رو برطرف کنه. درک مسئله، پیدا کردن تفاوتهای ظریف، درک مخاطب و ایجاد ارتباط بهتر، چیزایی هستن که میتونن متن هوش مصنوعی رو پخته و با کیفیت کنن. از طرفی شما میتونین محتوای آموزنده و جذاب تولید کنین و وقتی صورت دقیق لحن و صدای برند خودتون رو روی متن سوار میکنین، تختگاز به سمت رتبههای بالاتر تو SERP میرین.
کپی نبودن محتوای هوش مصنوعی
در این مورد زودتر هم هشدار دادیمو حتماً موقع آپلود مقاله، کپی یا یونیک بودن اون رو از ابزارهای آنلاین چک کنین. راستش محتوای کپی چیزیه که گوگل باهاش شوخی نداره و محتوای داپلیکیت کل اعتبار سایتتون رو زیر سوال میبره. وقتی گوگل از شما کپیکاری ببینه، کمکم از چشاش میفتین و رباتها اهمیت کمتری به شما میدن.
تمرکز بر تجربه کاربر و ایجاد ارزش
اگه این مقاله رو تا اینجا با دقت خونده باشین، میدونین که تمرکز و ارتقا تجربه کاربر و ایجاد ارزش برای اونها از هر چیز دیگهای مثل اینکه این محتوا چهجوری تولید شده مهمتره. پس فقط تمرکزتون رو رو این بذارین که محتوای با کیفیت، مفید و جذاب و تولید کنین و با بررسی دقیق نیازهای کاربرها رو برطرف کنین.
سئو نویسی کنیم.
شاید هوش مصنوعی خیلی سریع باشه و شما میتونین به کمک اون خیلی سریعتر مقاله بنویسین، ولی خیلی خیلی باید حواستون به سئو محتوا هم باشه. شما باید قواعد سئو محتوا رو به خوبی بلد باشین و اونها رو روی همه مقالاتتون اعمال کنین. البته خود هوش مصنوعی هم میتونه توی سئو محتوا به شما کمک کنه و این هم یکی دیگه مزایای زیاد Ai هستش.
آیا گوگل میفهمه محتوا با هوش مصنوعی تولید شده؟
الگوریتمهای گوگل روزبهروز پیشرفت بیشتری دارن و هر روز خودشون رو بیشتر با پیشرفتهای Ai منطبق میکنه. پس باید بدونین که جواب سوال “بله” هستش و رباتهای غول گوگل که مو رو از ماست میکشن، میتونن متوجه بشن که متن نوشته Ai یا انسان هستش.
تغییر با هوش مصنوعی رو بپذیرید.
هوش مصنوعی اینجاست و داره خیلی پرقدرت روبهجلو حرکت میکنه. پس بدونین که مجبورین با تغییراتی که Ai در زمینه نوشتن محتوا ایجاد کرده سازگار بشین. کمک گرفتن از هوش مصنوعی میتونه خیلی از سنگینی کار شما کم کنه و در عوض به نتایج خیلی بهتری هم برسین. فقط بحش اینجا پذیرش تغییر و استفاده درست از پیشرفتهای هوش مصنوعیه.
آیا گوگل محتوای هوش مصنوعی رو جریمه میکند؟
خب فکر کنم که دیگه شما هم جواب این سوال رو میدونین. نه، قرار نیست یک صفحه یا کل سایت بهخاطر استفاده از هوش مصنوعی جریمه بشه. ولی خب گوگل هر روز قویتر از دیروز داره محتواها رو چک میکنه و اگه دوس دارین نتیجه کارتون رو ببینین، باید روی تولید ارزش برای مخاطب تمرکز کنین.
یه سوال دیگه اینجا پیش میاد که تضمینی هست گوگل بعداً محتوای Ai رو جریمه نکنه؟ راستش تضمینی که نیست ولی خیلی بعیده که گوگل بخواد تمرکزش رو بذاره روی اینکه محتوا از کجا اومده. راستش گوگل هر روز تمرکز بیشتری روی درک بهتر و ارزیابی کیفیت و ارتباط محتوا میذاره و بعیده این رفتار گوگل بخواد تغییری توش ایجاد بشه.
با همراهان اپتیسان
گوگل خیلی رک میگه که محتوای با کیفیت بدون توجه به نحوه تولیدش، پاداشش رو میگیره. پس همین الان تمرکزتون رو بذارین روی ایجاد ارزش برای مخاطب و اگر هم از Ai کمک میگیرین حواستون باشه متن کپی نباشه، یه تاچ انسانی ظریف به متن اضافه کنین و تمرکزتون رو تولید متن باکیفیت باشه و دیگر هیچ.
گوگل سایتها رو به دلیل استفاده از هوش مصنوعی در تولید محتوا جریمه نمیکنه. بلکه اطمینان از کیفیت، مرتبط بودن، اصالت و تجربه کاربر تکاتی هستن که گوگل دنبالشونه. هزار بار گفتم که هیچجوره از دستتون در نره و خوب ملکه ذهنتون بشه.
پس برین و بدون ترس ولی با احتیاط از هوش مصنوعی کمک بگیرین و کلی مقاله با کیفیت به فضای وب فارسی اضافه کنین و در اختیار کاربرا قرار بدید.