آژانس دیجیتال مارکتینگ اپتیسان

5 سوال طلایی که برای راه اندازی کسب و کار موفق باید از خودتان بپرسید!

شروع کسب و کار موفق

به نظر شما پایه شروع یک کسب و کار چیست؟

از کجا باید کسب و کار خود را شروع کنیم؟

اگر مدت هاست ایده‌ای در ذهنتان هست و یا انقدر جاه طلب هستید که می‌خواهید کسب و کار بدون سرمایه اولیه زیاد برای خود راه‌اندازی کنید، باید بدانید که از کجا شروع کنید. اگر استثنا یا اتفاقات را کنار بگذاریم، قانون اول شروع کسب و کار فرایندیست به اسم تحلیل داده یا دیتا آنالیز. شاید اسمش پیچیده باشد ولی کار ساده ای است.  آموزش تجزیه و تحلیل فرآیندهای کسب و کار، یکی از استراتژی های مهم است. به هر حال، بدون تجزیه و تحلیل کامل داده‌ها، نمی‌توانید بخشی از یک فرآیند را بررسی کرده و آن را  بهبود و یا تغییر دهید.

درباره چی قراره بخونیم؟!
اولین قدم مهم است!

نقطه شروع کسب و کار موفق

ما برای اینکه بدانیم مشتری چه نیازی دارد و ما چگونه آن نیاز را می توانیم برطرف کنیم، باید بانکی از اطلاعات را جابه جا کنیم.

فرقی نمی‌کند که چه سابقه‌ای، چه مهارت‌هایی و یا چه تجربه‌ای دارید یا اصلا ایده‌تان چیست؟ برای شروع یک کسب و کار موفق، باید لیستی از سوالات داشته باشید و به آن ها پاسخ منطقی بدهید.این لیست سوالات، بنا به سلیقه شما، می‌تواند شامل ویژگی‌های شخصیتی ، جمعیت شناسی، ترجیحات رفتاری و … باشد.

سوال اول از خودتان...

اولین سوال در شروع کسب و کار: میخواهیم چه نیازی را برطرف کنیم؟

این نیازی که می‌خواهیم از مشتری برطرف کنیم در کدام دسته از نیازهای آن‌ها قرار می‌گیرد؟

ابتدا ما باید این سوال را به جای مشتری از خودمان بپرسیم: اگر این نیاز برطرف نشود یا اگر ما این محصول را نداشته باشیم چه اتفاقی ممکن است برای ما بیفتد؟

برای مثال، یک فروشگاه اینترنتی می‌تواند محصولاتی را که در شهر‌های دیگر وجود دارد بفروشد، بدون نیاز به حضور افراد.

سوال دوم بررسی شناختی مشتریان

این نیاز در افراد چه رفتاری را برمی‌انگیزد؟

آیا این نیاز فیزیولوژیک است؟

وابستگی مشتری به این نیاز در چه حدی است و چه رفتاری از خود برای رفع آن نشان می‌دهند؟

برای مثال، فروشگاه آنلاین می‌تواند نیاز‌ مشتری به خرید محصولات و خدمات را که یک نیاز منطقی است برطرف کند.

راه اندازی کسب و کار موفق
بررسی شرایط فعلی

در حال حاضر این نیاز چگونه برطرف می‌شود؟

  • آدم‌ها هم اکنون برای رفع نیازشان چه فعالیتی را انجام میدهند؟
  • ما قرار است چه کاری برای رفع آن نیاز انجام بدیم؟

در حال حاضر بسیاری از فروشگاه های‌اینترتنی هستند که محصولات شهر خود یا محصولات تولیدی را در شهر های مختلف به فروش می‌رسانند و بسیار موفق‌اند.

هزینه افراد را در نظر بگیرید.

افراد برای این نیاز حاضر به چقدر هزینه هستند؟

آیا این هزینه به قدری هست که یک کسب و کار را در مرحله شروع بتواند سرپا نگه دارد یا نه، این هزینه به صورت رایگان هر روزه در حال برطرف شدن هست؟

این عامل بسیار مهمی است که باید به آن توجه کنید. برای مثال امروزه افراد زیادی هستند که حاضرند برای خرید سوغات شهر‌های دیگر هزینه کنند، زیرا دیگر نیاز به حضور مستقیم در آن شهر نیست.

بررسی تولیدات فعلی بازار!

محصولات فعلی بازار به چه شکل هستند؟!

این محصولات به چه صورت هستند؟

یا به بیان ساده‌تر، رقبای ما برای شروع کسب و کار در بازار چه کسانی هستند؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، فروشگاه‌های اینترنتی زیادی برای فروش سوغات برپا شدند. شما در حین راه‌اندازی کسب و کار خود، ابتدا باید آن فروشگاه‌ها را بررسی کنید، سپس فعالیت های آن‌ها را زیر نظر بگیرید و سعی کنید یک استراتژی قوی تر از آن‌ها را به کار ببرید. 

راه اندازی کسب و کار موفق

سخن پایانی

این لیست سوالات را که تکمیل کردید، سپس باید تلاش کنید تا برای این سوالات پاسخ منطقی پیدا کنید . برای پاسخ به این سوالات وقت بگذارید. تا وقتی پاسخ این سوال را پیدا نکنید، نمی‌توانید یک کسب و کار موفق را شروع کنید. شما می‌توانید با شبیه‌سازی مسیر کار فرآیندهای فعالیت خود، آن را برای افراد دیگر نیز قابل فهم کنید و در ادامه از کمک و مشارکت آنها‌ برای بهبود فعالیت‌های در حال انجام، استفاده کنید. آموزش تجزیه و تحلیل فرآیند یک فعالیت اساسی است که به شما در تغییر، پیشرفت و بهبود فعالیت‌ها ‌کمک خواهد کرد.

 حالا که با مراحل آموزش تجزیه و تحلیل  آشنا شدید، وقت آن است که شروع کنید، پایه‌های کسب و کار خود را محکم بنا کنید و آماده‌ی رو به رو شدن با چالش های کسب و کار شوید و با ما در مجله آژانس دیجیتال مارکتینگ اپتیسان همراه باشید.

      

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا