آژانس دیجیتال مارکتینگ اپتیسان

پرسونال برندینگ چیست؟ چگونه برند سازی شخصی کنیم؟

دیدگاه برند سازی شخصی یا همان پرسونال برندینگ

فهرست مطالب

برند سازی شخصی یا همان پرسونال برندینگ چیست؟

شاید شما با دیدن یک مرد با موهای کمی بلند، وز و ژولیده و یک لبخند پهن، به سرعت یاد دانشمند معروف، آلبرت انیشتین بیفتید. همین مثال کوچک، می‌تواند اهمیت پرسونال برندینگ را قابل درک‌ کند، در واقع برند سازی شخصی، تداعی کننده یک سری احساسات، خاطرات و افکار از یک فرد یا یک محصول است.

تعریف پرسونال برندینگ یا برند سازی شخصی

پرسونال برندینگ را می‌توان تصویر فرد در اذهان عمومی نامید. این که دیگران ما را چگونه به هم معرفی می‌کنند، نشان دهنده تاثیر پرسونال برندینگ بر تصویرسازی و ذهنیت دیگران می‌باشد.

این که ما چگونه در نظر دیگران دیده می‌شویم یا می‌خواهیم چه تصویری از ما، در ذهن دیگران نقش ببندد، اصلی‌ترین کاربرد پرسونال برندینگ می‌باشد.

پرسونال برندینگ تلاش برای دستیابی به اهداف خاص و بلندپروازانه است.

اگر قصد دارید تاثیرگذار باشید، باید اهمیت پرسونال برندینگ را بدانید و برند سازی شخصی را به خوبی انجام دهید. شما می‌توانید از دانش و مهارت‌های خود استفاده کنید، چون پرسونال برندینگ باعث می‌شود در خاطر افراد بمانید.

امروزه مردم دیگر به تبلیغات و برندهایی که تبلیغات گسترده دارند، اعتماد ندارند. با این حال، آنها به اشخاصی که می‌شناسند، اعتماد دارند. همین مسئله باعث تغییری بزرگ در بازاریابی و تبلیغات شده است و برندها را به سمت استفاده از سفیر برند و اینفلوئنسر مارکتینگ کشانده است.

پرسونال برندینگ

تفاوت برند سازی شخصی با اینفلئونسر

در پرسونال برندینگ تخصص حرف اول را می‌زند، اما برای اینفلئونسر شدن نیاز به تخصص و حرفه خاصی نیست. در مسیر پرسونال برندینگ علاوه بر شناخته شدن، باید در مخاطب حس اعتماد ایجاد کنید. هر اینفلئونسری، یک برند شخصی نیست اما در راستای پرسونال برندینگ، باید تاثیرگذار هم بود پس برند سازی شخصی با تبدیل به یک اینفلئونسر همراه می‌باشد.

تاثیرگذاری اینفلئونسرها مقطعی می‌باشد و به شبکه‌های اجتماعی وابسته است. البته که شما در راستای برند سازی شخصی می‌توانید از اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی کمک زیادی بگیرید ولی باید بدانید که پرسونال برندینگ دوره‌ای نیست، مانند استیو جابز که برند سازی شخصی او به گونه‌ای بود که حتی بعد از مرگ هم پابرجا ماند.

اولیت قدم برند سازی شخصی، تمرکز روی قابلیت‌ها و ارزش‌ها

درست مثل بازاریابی و راه اندازی یک کسب و کار، که باید قابلیت‌های آن را کامل شناسایی کنید، قبل از آغاز برند سازی شخصی و پرسونال برندینگ باید قابلیت‌ها و ارزش‌های خود را شناسایی کنید. پرسونال برندینگ، کمک می‌کند تا از هر کس دیگری شبیه خودتان متمایز شوید. در مورد این فکر کنید که چه چیزی شما را از میلیون‌ها انسان دیگر متمایز می‌سازد و ایده‌های منحصر به فرد شما را به وجود آورده است. نکته پیروزی بخش شما در پرسونال برندینگ، همین توانایی و ویژگی‌های مخصوص شماست، که در راستای رسیدن به اهداف برند سازی شخصی، بعد از درک آن‌ها، باید در بررسی جامع و توسعه ویژگی‌های شخصیتان، که اهرم اصلی پرسونال برندینگ شما می‌باشد، تلاش بیش‌تری کنید. اگر می‌خواهید برند سازی شخصی انجام دهید، تا می‌توانید چیزهای جدید یاد بگیرید و پیشرفت کنید. از طریق مقاله، پست و استوری اینستاگرام، ویدیو، پادکست و هر طریقی که می‌توانید آگاهی خودتان، در زمینه تخصصی و علایق شخصیتان را انتشار دهید. کاربران امروزه محتوای زیادی مصرف می‌کنند و همزمان به تولید کننده آن اعتماد می‌کنند. حس اطمینان و اعتماد مخاطب، همان چیزی است که شما با پرسونال برندینگ، به دنبال آن هستید.

دیدگاه برند سازی شخصی یا همان پرسونال برندینگ

برای پرسونال برندینگ باید خودتان باشید.

خودتان باشید! این یک جمله انگیزشی کلیشه‌ای نیست، بلکه یک امر مهم در پرسونال برندینگ است. باور کنید که اصول و پایه پرسونال برندینگ، با همین جمله آغاز می‌شود. این که خودتان باشید، نباید ساده تلقی شود. تکنیک‌ها و نکاتی وجود دارند که در طول مسیر برند سازی شخصی، به تجربه شما اضافه می‌شود. برای این که پرسونال برندینگ را درست آغاز کنید می‌توانید از افراد معروف الگوبرداری کنید. پرسونال برندینگ در نهایت با ویژگی‌ها و خصوصیت‌های انحصاری شما رشد می‌کند پس سعی نکنید از دیگران کپی کنید، فقط از روش‌ها، بردها و شکست‌هایشان در راستای پرسونال برندینگ خودتان، درس بگیرید. برای موفقیت در پرسونال برندینگ، روی منحصربه‌فرد بودن خودتان تمرکز کنید، اما اجازه ندهید این تمرکز، تبدیل به وسواس و خود بزرگ‌بینی شود.

مراحل برند سازی شخصی

در مورد فرآیند پرسونال برندینگ، نظرهای فراوانی وجود دارد اما به طور کل ما در تیم تولید محتوای آژانس دیجیتال مارکتینگ اپتیسان مدل زیر را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

مراحل پرسونال برندینگ

فرایند پرسونال برندینگ می‌توان به 5 قسمت تقسیم کرد:

شناخت خود اولین مرحله برندسازی شخصی

دقت کنید که برای چه چیزی در این مسیر هستید؟

بررسی محیط برای پرسونال برندینگ

در چه فضایی و برای چه کسانی فعالیت میکنید؟

تعریف پرسونال برند

تعریف ذهنی شما از پرسونال برندینگ چیست؟

ارتباط با مخاطب

ارتباط موثر و مفید با مخاطبان داشته باشید.

حفظ و نگهداری رابطه شخصی در برند سازی

ارتباطات خود را به بهترین شکل حفظ کنید.

البته که توجه داشته باشید همیشه این فرایند به این ترتیب نیست. کسی که پرسونال برندینگ قوی هم انجام داده، باید در این مسیر بارها عقب و جلو برود و این حلقه را تکرار کند.

کاربرد پرسونال برندینگ

  • ایجاد اعتماد در کاربران
  • توسعه و افزایش اعتبار و ارزش
  • ایجاد تمایز
  • جذب فرصت‌های بیشتر

پایه و اساس برند سازی شخصی رابطه مستقیمی با ارتباط نزدیک با مخاطبان دارد. در راستای پرسونال برندینگ باید یک پیوند مستحکم بین خود و مخاطبتان ایجاد کنید. یک شخص در مسیر پرسونال برندینگ، فرصت‌های متنوعی برای ایجاد رابطه کاربردی دارد. نگران پراکندگی ایده‌ها نباشید و از فرصت‌ها جهت ارتباط با مخاطبان استفاده کنید

3 نمونه از انواع پرسونال برندینگ

حالت اول کسانی که در ابتدا، شهرت خاصی نداشته و با تکنیک‌های پرسونال برندینگ و تخصصشان به محبوبیت و شهرت رسیده‌اند. دو نمونه از این نوع پرسونال برندینگ، بیل گیتس و استیو جابز می‌باشند. بیل گیتس یکی از موفق‌ترین افراد در پرسونال برندینگ می‌باشد. او حتی در زمان بازنشستگی، در حال انتشار تجارب شخصی و کاری ارزشمند خود در قالب مقالات و وبلاگ می‌باشد.

حالت دوم پرسونال برندینگ، برعکس حالت اول می‌باشد. در این حالت افراد معروف، سلبریتی‌ها یا ورزشکاران مطرح دنیا، از شهرت و نفوذ خود در میان هواداران، استفاده می‌کنند و برای کمپانی‌های بزرگ تبلیغ می‌کنند یا به عنوان سفیر برندشان، فعالیت می‌کنند.

مثل تبلیغات شامپو مردانه کلیر و کریس رونالدو، که حضور رونالدو فروش غیرقابل باوری برای کلیر به همراه داشت.

حالت سوم نیز شبیه حالت دوم می‌باشد، با این تفاوت که افراد معروف، با استفاده از برند سازی شخصی خودشان، اقدام به ساخت برند تجاری خودشان می‌کنند. عموماً طرفداران این افراد معروف، مخصوصاً در زمینه مد و فشن، به کیفیت اجناس هم اهمیتی نمی‌دهند و فقط برای علاقه به نحوه برند سازی شخصی افراد، آن را خریداری و حتی تبلیغ می‌کنند که این می‌تواند جادوی برند سازی شخصی و اهمیت پرسونال برندینگ باشد. نمونه بارز حالت سوم می‌توان به برند عطر کیتی پری خواننده معروف اشاره کرد.

راهکارهایی برای برند سازی شخصی

  • قبل از هرچیز به اندازه کافی تحقیق کنید.
  • در دسترس باشید.
  • به یک متخصص تبدیل شوید.
  • خود واقعیتان را به دیگران معرفی کنید.
  • اقدام به ایجاد روابط قوی با دیگران کنید.
  • ثبات کلید ماجراست. ثبات داشته باشید.
  • ارزش واقعی خود را بدانید.
پرسونال برندینگ

نتیجه گیری

پرسونال برندینگ مبحث ساده‌ای نیست و کشف اکثر بخش‌های برند سازی شخصی به عهده خودتان می‌باشد و یک خط صاف راهنما، برای آن وجود ندارد. در این مقاله با مفاهیم اصلی دیدگاه برند سازی شخصی یا همان پرسونال برندینگ آشنا شدیم. به هر حال باید با توجه به تخصص و زمینه کاریتان، آزمون و خطا انجام دهید. یادتان باشد این روزها اکثریت مردم در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و  شما نیاز به برنامه‌ای بلند مدت برای برند سازی شخصی خواهید داشت.

1 در مورد “پرسونال برندینگ چیست؟ چگونه برند سازی شخصی کنیم؟”

  1. سلام
    ممنون از مقاله خوبتون، من خوندم و استفاده کردم.
    منتها در رابطه با مثال هایی که زدین در بخش نمونه های پرسونال برندینگ ای کاش نمونه هارو بیشتر تحلیل و بررسی می کردین.
    مثلا استیو جایز و پرسونال برندینگی که داشت میتونه موضوعه جذابی باشه .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا