رزومه به نوعی تبلیغ و مارکتینگ برای شخص شماست. وظیفه تبلیغات و مارکتینگ، تبدیل مخاطب به مشتری میباشد. رزومه هم به همین صورت، وظیفهی به ارمغان آوردن مصاحبه شغلی را دارد. البته تبدیل مصاحبه به استخدام و شغل یک پروسه جداست. رزومه تبلیغ شماست. برای تبلیغات، باید تارگت مارکت خود را به خوبی شناسایی کنید، که در این مورد کارفرما میباشد. بدانید که کارفرما و مدیران منابع انسانی قرار نیست، رزومه شما را کامل بخوانند. پس باید در نظر داشته باشید که موارد مهم و مورد نظر شما باید به گونهای هایلایت شوند که به چشم شخص خواننده بیایند. پس از اضافهگویی بپرهیزید و مطالب را خلاصه بیان کنید. از بولت پوینت، جهت مرتب کردن زیرشاخهها استفاده کنید و جای هر متن را درست انتخاب کنید.
فهرست مطالب
هدف از رزومه دیجیتال مارکتینگ چیست؟
رزومه دیجیتال مارکتینگ، تجربیات بازاریابی دیجیتال، و این که چرا شما برای این موقعیت مناسب هستید را به کارفرما نشان میدهد. رزومه فهرستی از تمام کارهایی که انجام دادهاید نیست، بلکه تصویری از مرتبطترین دستاوردهای شما در مورد این حرفه میباشد.
دیجیتال مارکتینگ مبتنی بر خلاقیت است، پس رزومه خود را خلاقانه ارائه دهید نه این که بنویسید خیلی خلاق هستید. البته برای خلاقیت قرار نیست اضافهکاری و کار عجیبی بکنید، فقط کافی است به جزییات دقت کنید. رزومه موفق باید هویت شخص مستقل را نشان دهد. از بین 100 رزومه شبیه به هم، باید به گونهای شخصیت خود را نشان دهید، تا توجه کارفرما را جلب کنید. ادبیات و طراحی برای خواننده رزومه اهمیت دارند. اصل اول رزومه نویسی دیجیتال مارکتینگ این است؛ اغراق کنید، به مهارتتان پر و بال بدهید، اما دروغ نگویید. چون در مصاحبه دروغ شما، راحت مشخص میشود و وارد بلکلیست شرکت میشوید. حتی اگر از مصاحبه با خوششانسی رد شوید در طول کار برایتان مشکل ایجاد میشود. ارسال رزومه با توجه به نوع شرکت متفاوت است. شما باید با توجه بر اساس فرهنگ سازمانی رزومه خود را ارسال کنید. پیشنهاد میکنیم 2 رزومه داشته باشید. یکی رسمیتر با تمرکز بیشتر روی مهارتها برای سازمانهای بزرگ. دومی با تمرکز روی خلاقیت برای استارتآپها و شرکتهای کوچکتر و مدرن.
چه مواردی را در رزومه دیجیتال مارکتینگ خود بگنجانید؟
- مشخصات فردی
- درباره من
- مهارتهای نرم
- تجربه شغلی
- تحصیلات
- گواهینامهها و مهارتهای سخت
البته که این قسمتها همگی لازماند، اما امکان دارد ترتیبشان جابهجا شود. یا برای مثال شما میتوانید با اضافه کردن یک شعار شخصی در بالای رزومه، خلاقیت خود را نشان دهید.
مشخصات فردی در رزومه
در رزومه نویسی دیجیتال مارکتینگ، باید مشخصات کامل خود را بیان کنید. نام، نام خانوادگی، شماره تماس، محدوده محل زندگی مخصوصاً در شهرهای بزرگ مثل تهران و ایمیل حتماً مشخص باشند. در یک هِدِر، این مشخصات را بنویسید و آنها را پنهان نکنید. پروفایل سوشیال مدیا مانند اینستاگرام یا لینکدین مرتبط با شغلتان را حتماً بنویسید. هرگز پروفایل شخصی را ننویسید. لینک پورتفولیو یا سایت شخصی از واجبات رزومه دیجیتال مارکتینگ میباشد.
نوشتن سن و عکس شاید اجباری نباشد، ولی برای کارفرما مهم میباشد. کارفرما با تناسب سن و تجربه شما، با تایپ شخصیتی شما آشنا میشود.
درباره من یا بیانیه شخصی
درباره من یا همان بیانیه شخصی، مهمترین قسمت رزومه دیجیتال مارکتینگ میباشد که کمترین توجه به آن میشود. بیانیه شخصی، موفقیت کار شما را توصیف می کند. این قسمت آن قدر مظلوم است، که یا حذف میشود یا شخص همان خلاصه تجربیات شغلی، وظایف قبلی و کارهای انجام شده را در چند جمله دوبارهگویی میکند. این بیانیه شخصی به شدت اشتباه است. درباره من خیلی مهمتر میباشد. نقش درباره من، در رزومه، مانند تریلر یک فیلم میباشد. این که هایلایتی از قسمتهای جذاب را ارائه دهید. در هنگام نوشتن درباره من، باید طرز تفکر شما این گونه باشد، که خوانندهی رزومه با خواندن این قسمت، تصمیم به خواندن باقی قسمتها میگیرد. این همان قسمتی از رزومه که ویژگیهای شخصیتیتان را مانند خلاقیت و شوخطبعی میتوانید نشان دهید.
شما با بیانیه شخصی در رزومه دیجیتال مارکتینگ فرصت دارید، شخص را کنجکاو شخصیت و مشتاق دیدار با خودتان بکنید. کارفرما بعد از خواندن باید بداند، شما چه کسی هستید؟ چه چیزی شما را متمایز میکند؟ چه ارزشی به سازمان اضافه میکنید؟ چشمانداز و هدف شما از آینده کاری یا کار در آن سازمان چیست؟
در درباره من از بولت پوینت استفاده نکنید. در یک پاراگراف به صورت داستانوار نظر کارفرما را جلب کنید. داستان خود را بگویید و علاقهمندیتان را بازگو کنید. تجربه و دستاوردهای کلیدی بازاریابی دیجیتال خود را بگنجانید. تصویری از اینکه چرا بهترین نامزد هستید، ترسیم کنید. هدف بیانیه شخصی در رزومه دیجیتال مارکتینگ این است که چه چیزی شما را به یک بازاریاب دیجیتال یا کارشناس محتوای عالی تبدیل میکند؟
یک نمونه از درباره من
من علی یزدانی، با 5 سال سابقه کار در آژانسهای دیجیتال مارکتینگ میباشم. علاقه اصلی من، کپیرایتینگ و تبلیغات میباشد. هدف من از کار در دیجیتال مارکتینگ، خلق اثری منحصربهفرد و ارائه خلاقیت در زمینه دیجیتال مارکتینگ است. من معتقدم دیجیتال مارکتینگ با تمامی پیشرفتهای خیره کننده در چند سال اخیر، کماکان مسیر بلندی پیش روی خود دارد. من دوست دارم در تیمی فعالیت داشته باشم که با خلاقیت و رویای بزرگ خود، دنیا را به جای بهتری تبدیل کند.
سعی شده تمامی موارد لازم در این نمونه به کار برود. اول خود را معرفی و سابقه یا مهارتتان را رخ بکشید و خود را از دیگران متمایز کنید. با نوشتن علاقه اصلی خود، سازمان را در جریان پست خود میگذارید و شخص متوجه میشود که آیا شما توانایی کار در آن پست را دارید یا خیر.
نشان بدهید که با خلاقیت خودتان میخواهید در دیجیتال مارکتینگ فعالیت داشته باشید. خودتان را اثبات کنید که میتوانید برای سازمان ارزشی خلق کنید و هدفی دارید.
یک نمونه خلاقیت درباره من
اگر شما به عنوان کارفرما این رزومه را میخوانید، بدانید کسی امیدوار به پیدا کردن شغل موارد زیر را پر کرده است.
این ترفند داستانگویی، باعث میشود شما را در ذهن خواننده بمانید حتی اگر شما را به مصاحبه فرا نخواند.
مهارت های نرم شما چیست؟
بزرگترین اشتباه قاطی کردن مهارتهای نرم و سخت است. برای مثال مینویسید کار تیمی و بعد مهارت کار با نرمافزار آفیس. در نظر داشته باشید قسمت مهارتها در رزومه، مختص مهارتهای نرم است که قابل اندازهگیری نیستند، مانند خلاقیت، مسئولیتپذیری و تیمورک. مهارتهای نرمی که برای سازمان اهمیت و با پوزیشن درخواستی شما مطابقت دارد. توصیه ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ اپتیسان بین 5 الی 10 مهارت نرم و به ترتیب اولویت است. بیشتر از 10 مورد، اضافهگویی میباشد و توصیه نمیشود. دیجیتال مارکتینگ یک حوزه گسترده است که به مهارتهای مختلفی نیاز دارد. شما نمیتوانید در خلاقیت پیشرفته باشید، اما در زبان انگلیسی میتوانید. نمیتوانید بگویید در حل مسئله، 80 درصد تسلط دارید، اما در مورد تایپ فارسی میتوانید از این اندازهگیری استفاده کنید. این بخش برای مهارتهای نرم و غیرقابل اندازهگیری میباشد.
یک نکته مهم که در ابتدا به آن اشاره کردیم و بار دیگر بر آن تاکید داریم، این است که به هیچ وجه دروغ نگویید. همهی ما انسانها، یک خود ایدهآل داریم و آن شخصیتی است که دوست داریم باشیم. در نوشتن مهارتها، شخصیتی که واقعاً هستید را بنویسید، نه از چیزی که دوست دارید باشید. میتوانید از همکارهای قبل یا دوستانتان در این مورد کمک بگیرید.
آیا شما واقعاً مهارت رهبری دارید یا دوست دارید که مهارت رهبری و لیدرشیپ داشته باشید. اینها دو موضوع جداگونهاند .قبل از نوشتن باید خوب خودتان را بشناسید. امروزه در دنیای دیجیتال مارکتینگ، مهارتهای نرم، اهمیت بیشتری پیدا کردهاند. به همین دلیل دورههایی مانند مذاکره، کار تیمی و حل مسئله، رواج بیشتری پیدا کردهاند.
تجربه شغلی
این که تجربه شغلی نداشتهاید، دلیل بر این نیست که رزومه نداشته باشید.
نکتهای که در تجربه شغلی خیلی اهمیت دارد، این است که خلاصه باشد و گزافهگویی نکنید. برای کارفرمای آینده شما، این که در شغل قبلیتان، چه وظایفی داشتهاید و چه مهارتی کسب کردهاید از عنوان شغلی شما مهمتر است. بهتر است روی وظایف و مهارتهایتان تمرکز کنید و یک بازنگری در رزومه خود انجام دهید. مهمترین سوالی که افراد از ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ اپتیسان میپرسند؛ این است ما که تجربه شغلی نداریم چگونه یک رزومه دیجیتال مارکتینگ بنویسیم. مخاطب این جمله افرادی با سن پایینتر و بدون تجربه شغلی میباشند.
این که تجربه شغلی نداشتهاید، دلیل بر این نیست که رزومه نداشته باشید. شما میتوانید با یک جمله خلاقانه از آن گذر کنید، یا به کلی این سرتیتر را پاک کنید. تجربه شغلی، با کلیت رزومه متفاوت است و فقط یک بخش از رزومه میباشد. شما به این دلیل نباید از کل رزومه عبور کنید.
فریلنسرهایی که تعداد زیادی از یک کار مشابه دارند نیازی نیست همه را لیست کنند و کوتاه گزیده فقط به چند عنوان اصلی باید اشاره کنند. اشتباه رایج در این مورد این است که هرچه عنوان بیشتری در تجربیات شغلی ذکر کنیم بهتر است. این کار بیشتر به کارفرما این حس را القا میکند که خود واقعیتان را پیدا نکردهاید.
در قسمت تجربه کاری ، عنوان شغلی / نام سازمان / بازه زمانی به همین صورت ذکر میشود. زیرعنوان این خط خالی نباشد، به هیچوجه شرح ندهید و از بولت پوینت استفاده کنید. به وظایفی که واقعاً داشتید و میتوانید انجام دهید، در چند کلمه اشاره کنید. کارفرما، میخواهد بداند شما تجربه انجام چه کاری داشتید. تا جایی که میتوانید کوتاه و گزیده رزومه نویسی دیجیتال مارکتینگ را انجام دهید. اطلاعات کاملتر در مصاحبه حضوری رد و بدل میشود.
تحصیلات
خیلی ساده و بدون شرح دادن به صورت تیتر و بولت پوینت باید مقطع و رشته تحصیلی، اسم دانشگاه، سال تحصیل و معدل را ذکر کنید. امروزه برای استارتآپها، معدل خیلی مهم نیست و معدل بیشتر برای سازمانهای سنتی اهمیت دارد. آژانسهای دیجیتال مارکتینگ دیگر تحت تاثیر معدل یا نام دانشگاه نیستند. اما باز هم شما نمیتوانید آنها را حذف کنید. به هیچ عنوان در این قسمت، مدارک و تحصیلات غیر رسمی را نباید بنویسید و فقط مدارک دانشگاهی اهمیت دارد. البته این دلیل بر بهتر بودن مدارک دانشگاهی نیست و بحث جایگاه میباشد. مواظب باشید این اشتباه را مرتکب نشوید.
گواهینامهها و مهارتهای سخت
این قسمت برای قابلیتهای قابل اندازهگیری میباشند، مانند زبان و نرمافزارها. اگر برای هرکدام از این مهارتها مدرکی مانند آیلتس دارید،آن را بیان کنید. اگر مدرکی ندارید میزان تسلط خود را بیان کنید. جایگاه دوره دیجیتال مارکتینگ که در موسسات آزاد گذراندهاید، این قسمت است نه در کنار مدارک دانشگاهی. این قسمت پایان یک رزومه حرفه ای دیجیتال مارکتینگ میباشد.
سخن پایانی
قبل از اینکه نوشتن رزومه دیجیتال مارکتینگ را آغاز کنید، ابتدا باید برنامهریزی و آمادهسازی مهمی را انجام دهید. در یک رزومه دیجیتال مارکتینگ، میتوانید از نوشتار، شعار شخصی، خلاقیت، طراحی زیبای مختص خودتان استفاده کنید. هویتتان باید پیوست رزومه دیجیتال مارکتینگ شما باشد. مهارتهای نرم را دست کم نگیرید. اگر در مهارتها به خلاقیت اشاره کردهاید و در رزومه شما خلاقیتی دیده نشود، صرفاً یک کلمه نوشتهاید. علاوه بر نام بردن مهارتهای نرم، سعی کنید آنها را چاشنی رزومه خود کنید. رزومه دیجیتال مارکتینگ باید نشان دهد که چگونه سابقه، تجربه و مهارتهای شخص، میتواند او را به یک کاندیدای عالی برای یک شغل خاص تبدیل کند. پس از خواندن رزومه دیجیتال مارکتینگ شما، کارفرما باید درک بهتری از اینکه شما چه کسی هستید، چه کارهایی انجام دادهاید و چه چیزی را می توانید به تیم خود، داشته باشد.
1 در مورد “چگونه یک رزومه کارشناس دیجیتال مارکتینگ بنویسیم؟”
سلام
ممنون از مقاله خوبتون خیلی کامل توضیح داده بودین. به نظرم در مورد رزومه نویسی افرادی که قصد کار در پوزیشن کاورز رو دارن یتا تجربه کار قبلی ندارن نشون دادن انگیزه و تعهد خیلی خیلی مهمه.