آژانس دیجیتال مارکتینگ اپتیسان

آشنایی با استعداد دیجیتال و نکات مهم در پرورش آن

استعداد خود را در کسب و کار دیجیتال پیدا کنید

یکی از کلماتی که نمی‌توانید از دست آن فرار کنید و امروزه به هر طرفی سرتان را بچرخانید با آن مواجه می‌شوید، “دیجیتال” می‌باشد. امروزه زندگی ما با فضای دیجیتال و فناوری گره خورده است. تلاش روزمره برای کشف فناوری‌های جدید و توسعه محیط دیجیتال، همواره در حال بیش‌تر شدن و پیشرفت می‌باشد. در همین راستا اگر افراد آموزش مناسبی نداشته باشند و نتوانند با فناوری روز و زندگی دیجیتالی خود را تطبیق دهند، در زندگی آینده و شغلشان با مشکل مواجه می‌شوند. در این مقاله با آژانس دیجیتال مارکتینگ اُپتیسان قرار است استعداد دیجیتال خود را بررسی و شناسایی کنیم.

درباره چی قراره بخونیم؟!
استعداد تازه‌ای در عصر جدید

استعداد دیجیتال چیست؟

امروزه وقتی با دوستانمان در مورد شغل حال حاضر یا آینده‌شان صحبت می‌کنیم، گزینه‌های جدیدی اضافه شده‌اند که علاقه نسل جدید به آن‌ها بیش‌تر از شغل‌های سنتی می‌باشد. وقتی یک فرد 15 ساله شغل رویایی آینده خودش را دیجیتال مارکتر انتخاب می‌کند، باید بدانید که برای زندگی در آینده‌ای نه چندان دور، جدا از تحصیلات به مهارت‌های دیگری هم نیاز دارید.

اگر شخصی را می‌شناسید که بازاریاب دیجیتال، توسعه‌دهنده وب یا طراح تجربه کاربری است، بدانید که آن‌ها استعدادهای دیجیتال هستند و از سواد دیجیتال بالایی برخوردارند. استعداد دیجیتال در واقع کسی است که می‌داند چگونه از فناوری در کار خود استفاده کند. البته که فقط استفاده از فناوری کافی نیست و یک استعداد دیجیتال نیاز به مهارت‌های تجاری و همچنین مهارت‌های سخت خاص خود دارد تا بتواند دلایل اتفاق‌های گوناگون در دنیای دیجیتال را درک کند. برای مثال یک طراح تجربه کاربری یا همان UX باید بداند کاربر هدفش کیست و چگونه این پروژه می‌تواند تجربه کاربر را بهبود ببخشد و به او در خرید از سایت و سفر مشتری کمک کند.

استعداد دیجیتال
مهمترین استعداد دنیای امروز

اهمیت استعداد دیجیتال در کسب و کار

رشد شغل‌های دیجیتال و دیجیتالی شدن کسب‌وکارها یک تغییردهنده‌ی بازی برای سیستم‌های تولید است. صحبت در مورد استعداد کار دیجیتال به معنای صحبت در مورد مشاغل جدید و فرصت‌های شغلی، گسترش بازارها و ارائه خدمات کارآمدتر می‌باشد. جامعه تجاری از فناوری‌های جدید استقبال می‌کند و تقاضا برای یک استعداد دیجیتال با تجربه بسیار بیشتر از عرضه آن است. نیاز به استعداد کار دیجیتال روز به روز بیش‌تر می‌شود و یکی از دغدغه‌های بسیاری از کسب‌وکارها در سر تا سر جهان، این است که با کمبود استعداد دیجیتال و افرادی با رزومه دیجیتال مارکتینگ ضعیف مواجه‌اند. خیلی از فارغ‌التحصیلان از مهارت‌های دیجیتالی مناسبی برخوردار نیستند. پس می‌توان نتیجه گرفت که پرورش استعداد کار دیجیتال تبدیل به یک مسئله جهانی شده است. در واقع کم شدن استعداد کار دیجیتال، بیکاری را در آینده‌ای نه چندان دور زیاد می‌کند و در نهایت به اقتصاد آسیب می‌رساند.

راه تقویت آن چیست؟

چگونه استعداد دیجیتال خود را پرورش دهیم؟

شکاف مهارت‌های دیجیتال یک مانع کلیدی برای رشد استعداد دیجیتال می‌باشد. در راستای تبدیل به یک استعداد دیجیتال، اولین کار این است که مهارت‌های سخت خود را افزایش دهید. شما باید با ثبت‌نام در دوره‌ها و انجام پروژه‌های جانبی و صحبت با متخصصین حوزه خود، در کار خود پیش‌رفت و بازخوردها را بررسی کنید. نه تنها در ابتدای کار و ورود به بازار کار دیجیتال، بلکه تا آخرین روزی که مشغول به کار دیجیتال هستید، باید مهارت‌های خود را همواره به‌روز کنید. اما فقط این یک مورد کافی نیست و در مرحله بعد از فراگیری مهارت‌های سخت لازم، در راستای تبدیل شدن به یک استعداد کار دیجیتال، نباید از مهارت‌های نرم غافل شوید. مهم شدن مهارت‌های نرم در مشاغل، امروزه ارزش بیش‌تری نسبت به گذشته پیدا کرده‌ است و برای یک استعداد کار دیجیتال، امری ضروری می‌باشد.

اولین قدم را بردارید!

سازگاری و انعطاف در تقویت استعداد دیجیتال مهم است.

یکی از چیزهایی که هرگز نباید به عنوان یک استعداد دیجیتال فراموش کنید، سازگاری است. فناوری خیلی سریع تغییر می‌کند، بنابراین یک استعداد دیجیتال نباید از این موج‌ها عقب بیفتد و باید بتواند در مقابل آن‌ها سازگار و انعطاف‌پذیر باشد. یک استعداد دیجیتال همواره باید شوق یادگیری و استفاده از راهکارهای جدید را داشته باشد و خود را محدود به امکانات همین لحظه نکند. چون هر لحظه امکان به وجود آمدن مسیری جدید وجود دارد که یک استعداد دیجیتال باید با انعطاف خود بتواند سریع با آن سازگار شود.

کسب و کار هم مهم است.

شناخت و یادگیری کسب و کار دیجیتال

البته که برای تبدیل به یک استعداد دیجیتال، نیازی به بیزنس‌من یا بیزنس‌وومن شدن نیست. اما شما باید پایه و جوهره کسب‌وکاری که در آن به عنوان یک استعداد دیجیتال مشغول هستید را درک کنید. موقعیت شغلی شما فرقی نمی‌کند، اگر دوست دارید در آینده پیشرفت کنید، همین حالا به این فکر کنید که چگونه می‌توانید برای سازمانی که در آن مشغولید، مفید باشید و برای آن سودی ایجاد کنید. این درک به شما کمک می‌کند تا به یک استعداد دیجیتال بهتر تبدیل شوید.

بیش‌تر بخوانید: مهارت های فردی کار دیجیتال

تقویت استعداد دیجیتال
حمایت دیگران هم مهم است.

نقش صاحب کسب و کار دیجیتال

اگر حمایت کافی از طرف سازمان نداشته باشید، پس استعداد دیجیتال بودن به چه معناست؟ تحول دیجیتال فقط محدود به آوردن چند استعداد دیجیتال به سازمان نیست، بلکه تلاش در جهت تشکیل یک هسته اصلی و اساسی برای سازمان می‌باشد. برای شروع رفتار دیجیتالی و پرورش استعداد دیجیتال، به جای استخدام چند استعداد دیجیتال جدید، باید محیط را برای پرورش استعداد دیجیتال فراهم کنید. آن وقت است که نیروهای ماهر مشغول در سازمان نیز می‌توانند تبدیل به یک استعداد کار دیجیتال شوند.

درک نیاز کارکنان

کارکنان به چه چیزی برای شکوفایی استعداد دیجیتال نیاز دارند؟!

برای حل مشکلات ابتدا باید صورت مسئله را تعریف کنید. غیرممکن است که بتوانید اوضاع را بهتر کنید اگر ندانید که در چه وضعیتی هستید. باید بابت پیدا کردن مشکلات کارکنان پرس و جو و برای حل کردن آن‌ها اقدام کنید. آموزش کارکنان فعلی شما، مقرون به صرفه‌تر از استخدام کارمندان جدید است. برای انجام این کار، ابتدا باید پتانسیل کارمندان را بشناسید. علاوه بر این از آنها بپرسید که به چه چیزی نیاز دارند. آنها را مجبور کنید پتانسیل‌های خود را فهرست کنند. سازمان‌ها باید نیروی کار فعلی خود را بررسی کنند تا مهارت‌های موجود و کمبود آنها را درک کنند. از این طریق، مهارت‌های جدیدی مانند رهبری، خلاقیت و همدلی ممکن است در کارکنان موجود شناسایی شود. این مهارت‌ها را می‌توان از طریق آموزش و ارتقای مهارت در فناوری ایجاد کرد. به هر حال، تحول دیجیتال ترکیبی از سازمان و کارکنان است. سازمان تمام تلاش خود را می‌کند تا شرایط را برای تحول دیجیتال فراهم کند. در حالی که کارکنان تمام تلاش خود را می‌کنند تا تبدیل یه یک استعداد دیجیتال مناسب و مورد نیاز سازمان شوند.

سازمان باید محیطی را فراهم کند که از تولید استعداد دیجیتال پشتیبانی کند. به عنوان مثال، در مورد سیستم انعطاف‌پذیر باشد و اگر امکان‌پذیر است، در بعضی مواقع یا هفته‌ای یک روز دورکاری را تست کند.

سخن پایانی

مقابله با دنیای دیجیتال، یک ضربه سنگین به خود شخص یا یک سازمان می‌باشد. موج دنیای دیجیتال، سنگین‌تر از همیشه و با سرعت زیاد به سمت ما سرازیر است. مقابله با این موج برای هر شخص و سازمانی خطرناک است. البته که سوار بر این موج شدن می‌تواند یک تسهیل‌کننده قوی برای رسیدن به اهداف باشد. دیگر نیاز به افراد سنتی روزانه کم‌تر و از آن طرف تقاضا برای استعدادهای دیجیتال، بیش‌تر و بیش‌تر می‌شود. در هر صورت تصمیم‌گیرنده خود شخص می‌باشد که کدام سمت را برگزیند. تبدیل شدن به یک استعداد دیجیتال یک مسئله یک روزه نیست و نیاز به زمان دارد. با توجه به رشد تعداد مشاغل و آینده‌دار بودن این حوزه آژانس دیجیتال مارکتینگ اُپتیسان به شما توصیه می‌کند حداقل یک گام برای تبدیل شدن به یک استعداد دیجیتال بردارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا