آژانس دیجیتال مارکتینگ اپتیسان

سئو تکنیکال شامل چه کار هایی می شود؟

سئو تکنیکال

مولفه های سئو تکنیکال

بعضی از سئو کارا کلیت سئو سایت رو همون دو بخش سئو داخلی و سئو خارجی می دونن. اما خب اگه بخایم تعریف بهتر و کامل تری از سئو داشته باشیم، درستش همین سه بخشه. واسه درک بهتر کلیت سئو، اول مقاله سئو چیست؟ رو بخون بعد برگرد اینجا که می خایم در مورد سئو تکنیکال حرف بزنیم.

راسی اگه قبلا نخوندی، پیشنهاد می کنم دو تا مقاله زیر رو هم بعد از سئو چیست بخون بعد بیا اینجا تا بهتر متوجه مبحثا بشی. 

سئو داخلی 

سئو خارجی 

فهرست مطالب

سئو تکنیکال دقیقا چیه؟

سئو تکنیکال یعنی سئو فنی. در واقع هر کار فنی که نیازه برای سایت انجام بشه، تو بخش سئو تکنیکال قرار می گیره. می خام با یه مثال قشنگ مفهوم سئو تکنیکال رو برات توضیح بدم.

سئو سایت رو یه ماشین در نظر بگیر که کاربر واردش میشه و از سایت استفاده می کنه. امکانات داخلی ماشین میشه سئو داخلی، امکانات خارجی مثل رنگ ماشین که کاربر رو جذب میکنه تو ماشین بشینه میشه سئو خارجی، و در آخر موتور و مولفه های فنی ماشین که کمک می کنن امکانات داخلی ماشین بتونن کار کنن، میشه سئو تکنیکال. 

ترس از سئو تکنیکال

خیلی از کسایی که می خان آموزش سئو رو شروع کنن، از سئو تکنیکال می ترسن چون فکر می کنن همش مربوط به کد نویسی و برنامه نویسیه. اما اصلا اینطور نیست. درسته بهینه بودن قالب و کد ها و… سایت مهمه ولی وظایف سئو کار تو سئو تکنیکال فقط این چیزا نیست.(در واقع خیلی کم پیش میاد سئو کار بخواد کد نویسی برای سئو سایت کنه) چون اگه طراح سایت به بهترین نحو ممکن کار خودشو کرده باشه، دیگه چیزی نمی مونه که سئو کار بخواد انجام بده. الانم که همه ی سایتا با وردپرس ساخته شدن و خوش بحالمونه.

 اگه مقاله های سئو داخلی و سئو خارجی که قبلا  تو اپتیسان نوشتم رو بخونی، بهتر می تونی سئو تکنیکال رو درک کنی. ولی اگه هنوزم سئو تکنیکال برات گنگه نگران نباش چون در ادامه تمام مولفه های سئو تکنیکال رو قراره بررسی کنیم و کامل متوجه موضوع بشیم.

سئو تکنیکال

چرا سئو تکنیکال مهمه؟

با سئو تکنیکال عوامل زیادی بهبود داده میشن. عواملی مثل سرعت، ایندکس موتور جست و جو، امنیت و نمایش در گوشی که واقعا در سئو سایت تاثیر زیادی دارن، در بخش سئو تکنیکال قرار میگیرن. راحت بهت بگم، اگه ماشین سئوت مشکل فنی داشته باشه نمی تونه راه بره پس خیلی مهمه که مسائل فنی سایت حل بشه.

چک لیست سئو تکنیکال

مثل همیشه من کلی ترین و اصلی ترین مولفه های سئو تکنیکال رو بهت با یه توضیح کلی و ترتیب پیشنهادی میگم ولی یادت باشه باید تو هر کدوم ریز بشی تا بتونی کامل یاد بگیری.

زبان دامنتو مشخص کن

برای خیلی ها سواله که آقا بالاخره url ها و دسته بندی هامونو فارسی بزنیم یا انگلیسی؟

پیشنهاد خود من انگلیسیه ولی هر کدومو که انتخاب کردی دیگه تا آخرش همونو بزن. به آدرسا خیلی توجه کن و سرسری نگیر برادر من. هرزگاهی می بینم خیلی ها اصلا url تعریف نکردن و سایت خودش، چنتا عدد گذاشته. Url  تو سئو خیلی تاثیرگذاره و حواست باشه مرتبط با کلمه کلیدی صفحت انتخاب کنی. 

آدرس انگلیسی یه سری مزایا داره که تو لیست زیر برات نوشتم:

  • ایندکس راحت تر و سریع تر
  • عدم خرابی لینک در صورت کپی توسط کاربر
  • توجه بیشتر مخاطب سایت به آدرس انگلیسی
  • کوتاه بودن آدرس انگلیسی

امنیت سایت با Ssl

قبلا می گفتن بهتره ssl رو فعال کنی، الان گوگل اونایی که فعال نکردن رو اصلا حساب نمی کنه!

یعنی می خای وارد سایت بشی اخطار میده و میگه این سایت امنیت نداره. Ssl همون پروتکلیه که باعث میشه یه s به http اضافه بشه و ثابت کنه سایت امنه.

بعد از فعال کردن ssl فقط یادت نره آدرس جدید رو به گوگل معرفی کنی تا اون قبلیه رو بیخیال بشه.

سرعت سایت در سئو تکنیکال

یکی از مهم ترین المان های انتخاب سایت توسط کاربر، سرعت سایته.

خیلی از مردم اول چنتا سایت اول گوگل رو با هم باز می کنن، هر کدوم سریع تر لود بشه، اون سایتو می خونن. بقیه سایتا هم دست به سینه نگاه می کنن که فقط یه کلیک به کلیک های ماهانشون اضافه شده. 

بخام بیشتر از اهمیت سرعت سایت تو سئو تکنیکال بگم، در ایران اگه لود سایت بیشتر از 5 ثانیه بشه، کاربر عجول ما سایت رو میبنده، لینک بعدی رو باز می کنه. پس سرعت سایت حداکثر باید 5 ثانیه باشه حتی کم تر. (در واقع هر چی کم تر بهتر ولی بیش تر از 5 ثانیه نباشه دیگه.) 

 

خب آقا سرعت مهم! چی کار کنیم سرعت سایت خوب باشه؟

مهم ترین نکته تو سرعت سایت، حجم سایته. اگه حجم سایت زیاد باشه طبیعتا سرعت لودش کم تر میشه. بیشترین حجم سایت رو هم عکس تشکیل میده. (متن که حجمی نداره.) ویدیو هم که اصلا نباید تو سایت بارگذاری کنی! بهتره از طریق آپارات و امثالهم کد بزنی. 

پس عکس میشه حجم اصلی صفحات سایت. راه حلی که وجود داره اینه که باید حجم عکس ها تا حد امکان کاهش پیدا کنه. ابزار ها و سایت های زیادی برای کاهش حجم عکس بدون افت کیفیت هستن. ابزاری مثل smush و سایت هایی مثل tiny age و compress now می تونن واقعا بهت تو بهبود سرعت سایت کمک کنن.

نقشه سایت یا site map

همونطور که از اسمش معلومه، نقشه سایت یه راهنما برای ربات های گوگل و موتور جست و جو هستش.

سایت مپ یه فایل حاوی کد هایی به فرمت xml هستش که مثل یه راهنما، نقشه ای از ساختار سایت رو به ربات ها نشون می ده تا با کمک اون، ربات ها راحت تر خیز بردارن و صفحات و سایت رو کرال و ایندکس کنن.

خیلی از افزونه های سئوی معتبر به صورت خودکار سایت مپ رو ساخته و در اختیار ما قرار میدن تا به گوگل بدیم. ماهم خیلی راحت فایل سایت مپ رو با لینک example/sitemap.xml برمی داریم و  تو سرچ کنسول سایت مپ رو بارگذاری می کنیم و به گوگل نقشه سایت مونو میدیم. 

ساختار سایت در سئو تکنیکال

قبلا تو مقاله سئو داخلی اپتیسان در مورد ساختار سایت و لینک سازی داخلی صحبت کردم.

اما بحث ساختار سایت تو سئو تکنیکال یکم فرق میکنه. ما از بزرگای سئو شنیدیم و الانم داریم به شما ها میگیم، ساختار خوبو اون سایتی داره که کاربراش فقط با 3 کلیک دقیقا به اون چیزی که می خان برسن. 

چیزی که می خام بگم اینه که باید دقت کنی دسته بندی و برچسب های سایتت بهینه باشن. صفحات اصلی رو تو منو سایت بزار و هر کدوم رو به صفحه های فرعی تر انتقال بده. اما زیاده روی نکن و اصل 3 گام رو رعایت کن.

اگه ساختار سایتت درست باشه، نقشه سایتت هم بهتر میشه و ربات ها بهتر سایتت رو ایندکس می کنن و رتبه بهتری بهت میدن.

فایل robots.txt

این ربات رو یه ربات نگهبان سایت تصور کن. ربات های گوگل برای کرال و ایندکس اول از این خوشتیپ اجازه میگرین بعد میرن دنبال کارشون.

در واقع robots.txt مثل یه شیر اونجا وایساده و با تعاریفی که تو براش کردی به ربات های گوگل میگه کدوم صفحرو ایندکس کنن، کدومو نکنن.

این فایل تو ریشه هاستت قرار میگیره و می تونی خیلی راحت از وردپرس تنظیمش کنی.

نان ریزه یا bread crump

دیدی تو یه سری سایتا از صفحه ای به صفحه دیگه میری یه لینک هایی اون بالا هر جا رفتیرو بهت نشون میده، با اون لینک ها می تونی به هر صفحه ای که قبلش رفته بودی دوباره برگردی. به اون می گن برد کرامپ. 

این مولفه ی سئو تکنیکال هم به بهبود تجربه ی کاربری کمک می کنه هم به ربات های گوگل برای ایندکس راحت تر سایت. افزونه های زیادی خودشون برد کرامپ دارن که راحت می تونی فعالش کنی.

دوست بودن با گوشی یا ریسپانسیو بودن

وقتی می گیم 70 درصد کاربرای گوگل از طریق گوشی سرچ می کنن، شوخی نمی کنیم.

 خب این درصد واقعا تعداد زیادی و دلیل خیلی محکمی برای گوگله که موبایل براش مهم باشه. به قول حرفه ای ها یه سایت باید ریسپانسیو باشه یعنی هم تو ویندوز،هم تو تبلت و هم تو موبایل به درستی نمایش داده بشه. 

افزونه فوق العاده المنتور این قابلیت رو داره که سکشن های مختلف در صفحات رو برای هر واکنش گر لپ تاپ، تبلت و گوشی به صورت جدا تعیین کنی. افزونه های دیگه ای هم هست که به طور خودکار خودش سایت رو ریسپانسیو می کنه ولی واسه اطمینان می تونی از ابزار mobile friendly برای بررسی ریسپانسیو بودن سایت استفاده کنی.

اسکیما یا همون داده های ساختار یافته

همین اول بهت بگما، اسکیما گذاری در سایت به عنوان یک فعالیت ضروری و اساسی در سئو شناخته نمیشه اما انجامش باعث بهبود سئو و تجربه کاربری میشه(انجام همین نکات ریزه که سئو رو میبره وگرنه همه بلدن ssl بزنن).

اسکیماها یک سری کدهای نشانه گذاری شده اند که بین کدهای قالب قرار میگیرن. این کدها به ربات های موتور جستجو توضیح میدن که هر صفحه از سایتت چه نوع صفحه ای هستش (مقاله، برگه، محصول و…) و همینطور توضیحات دیگری که در نهایت باعث شناسایی بهتر سایتت توسط ربات ها میشه.

ارور 404 در سئو تکنیکال

تا حالا شده می خای وارد یه صفحه ای از یه سایتی بشی یه دفعه میبینی عدد 404 رو بزرگ نوشته و ارور میده.

این نشون میده url اون صفحه عوض شده یا کلا برداشته شده ولی هنوز تو یه جایی از سایت هست. 

برای اینکه بتونی هر ورودی به این url رو راحت به url جدید بفرستی، کافیه ریدایرکت کنی. ریدایرکت یعنی گوگل میاد هر کی که می خاد وارد url قدیمی بشه رو، مستقیم خودکار میفرسته به url جدید. 

افزونه های سئو معتبر خودشون قابلیت ریدایرکت دارن ولی اگه نداشتن، افزونه هایی مثل quick redirect راحت کارتو راه میندازن. سعی کن اصلا تو سایتت ارور 404 نداشته باشی چون برای سئو سایتت مثل سم می مونه.

مولفه ی جدید amp

تو با amp کردن یک صفحه از سایتت (که به کمک کد نویسی یا افزونه های وردپرسی انجام میشن) اون صفحه رو در دیتابیس گوگل ذخیره میکنی. از این طریق، کاربران موبایل بعد از مشاهده اون تو نتایج و کلیک، تو زمانی کمتر از 1 ثانیه وارد سایت میشن.

amp کردن صفحات سایت روی تجربه کاربری تاثیر مثبتی داره و به سئو هم کمک میکنه چون در صفحات جستجو، صفحات amp شده را با یک آیکون فلش مانند نشون داده میشن.  این جدیدترین و آخرین مولفه سئو تکنیکال بود که لازم بود از وجودش با خبرتت کنم ولی برای استفاده ازش بیشتر تحقیق کن چون واسه همه صفحات قابل استفاده نیست.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا